著者
松岡 健一郎
出版者
日本シェリング協会
雑誌
シェリング年報 (ISSN:09194622)
巻号頁・発行日
vol.28, pp.108-116, 2020 (Released:2020-10-13)

In 1802, Schelling and Hegel published a very polemical text “On the system of the absolute identity” in which Schelling stipulated that the absolute can be grasped only in the form of “antinomy”. This conception strongly influenced by Hegel demanded that Schelling revise his previous thought of total system in order to defend himself against some critiques Reinhold had stirred up. Schelling suggested his system of philosophy that had a new structure made of crossed antinomies, namely, antinomy between ideality and reality, and between correlation and indifference. He prescribed this structure as an “entrance” into his speculative idealism.
著者
松岡 健一郎
出版者
日本シェリング協会
雑誌
シェリング年報 (ISSN:09194622)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.83, 2018 (Released:2020-03-21)

In den drei Rezensionen an den Werken Jacobis verwirft Friedrich Schlegel nicht nur den Indivi- dualismus oder Subjektivismus, in dem Jacobi versucht, eine unmittelbare Gewissheit durch „Salto mortale“ zu verteidigen, sondern auch die unrechte Fassung der göttlichen Offenbarung, aus der Ja- cobi von der religiösen Sache spricht. Diesem setzt Schlegel einen christlichen Gedanken, der Jacobi mangelt, und der durch „Herablassung des Gottes (zu Menschen)“ gekennzeichnet wird, entgegen und verweist auf einen neuen Anfangspunkt, aus dem „die christliche Philosophie“ Schlegels sich entwickelt und seine spätere Philosophie zu verstehen ist.
著者
松岡 健一郎
出版者
日本シェリング協会
雑誌
シェリング年報 (ISSN:09194622)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.167, 2016 (Released:2020-03-26)

Friedrich Schlegel gives several philosophical lectures in Cologne on the assumption that the infi- nite has two conceptual figures, “infinite unity” and “infinite fullness”. In his lectures, there are two different contexts about these concepts and therefore two different entities referred by them. On the first context “infinite unity” and “infinite fullness” are referred to an original and primordial whole- ness of nature and its outside manifold. On the second context “infinite unity” and “infinite fullness” are referred to freedom of the Creator’s “overflowing love” and human’s prospective reflection of it. We can remark that these two concepts of the latter context contain Schlegel’s ethical and theological problematics and they suggest implicitly his own religious turn.
著者
藤田 秀二 上田 豊 東 久美子 榎本 浩之 亀田 貴雄 高橋 修平 古川 晶雄 松岡 健一
出版者
The Japanese Society of Snow and Ice
雑誌
雪氷 (ISSN:03731006)
巻号頁・発行日
vol.64, no.4, pp.415-425, 2002-07-15 (Released:2009-08-07)

近年のデータ通信環境の進歩に伴い,南極雪氷観測データの取り扱いに関しても,その保存・公開方法の見直しが急務となっている.南極研究プロジェクトの努力の結晶であるデータが,将来にわたり価値を保ちつつ研究に活用され,散逸の危険なく安全な保存がなされ,且つ,アクセス権・版権・公開方針が一定のルールのもとで取り扱われる必要がある.こうしたマネジメントの善し悪しが,研究コミュニティーの将来の知的生産性に決定的に影響するため,問題提起と要点の整理を目的として本稿を提出する.各国の事例を参考に,マネジメントに求められる諸機能を分析した.重要な点は,長期に安全に維持運営される必要があること,国家事業として実施されてきた南極観測を対象としたマネジメントであること,それに,研究コミュニティーがこれを実質的に構築し且つ利用者となることである.このため,(1)南極研究機構のなかでデータマネジメント機構を作る体制が望ましい.(2)情報管理の専門性と手間を考慮した場合,専門情報技術者を配置した維持管理が不可欠である.さらに,(3)仕組みが機能するには,研究コミュニティーからのサポートが不可欠である.