著者
三沢 徳枝 長山 知由理 松田 典子 石山 ゐづ美
出版者
日本家庭科教育学会
雑誌
日本家庭科教育学会誌 (ISSN:03862666)
巻号頁・発行日
vol.57, no.4, pp.283-289, 2015-02-01 (Released:2017-11-17)

本研究で,家族対話と家族有用感から家族コミュニケーションを捉え,レジリエンス因子の意欲的活動性と内面共有性との関連性を検討した結果,家族コミュニケーションはレジリエンスに影響し,家族対話や家族有用感が高いとレジリエンスも高いことが明らかになった。また中学生は家族との関係性を評価する家族有用感がキャリア意識の向上に関連すると推察された。中学家庭科の学習指導要領では「これからの自分と家族とのかかわりに関心を持ち,家族関係をよりよくする方法を考える」ことが目標とされているが,この学習をすることは家族と向き合い,対話を深めることにつながり,ひいてはさらに社会と向き合えるレジリエンスを高め,生活者としての自立を育むと考察された。
著者
松田 典子 岡田 明
出版者
日本読書学会
雑誌
読書科学 (ISSN:0387284X)
巻号頁・発行日
vol.58, no.2, pp.97-107, 2016-08-12 (Released:2016-11-04)
参考文献数
9

This study investigates certain aspects of the reading process including starting location, reading direction, and eye movements within an 8 x 8 matrix made up of Japanese katakana characters representing either meaningful or meaningless content. Two experiments were conducted with both involving two task-conditions. Within Experiment 1, participants in one task-condition were asked to merely read matrices without specific instructions about content meaning, while participants in another task-condition were instructed to read quickly. In Experiment 2, all participants were asked to search and report whether matrices were meaningful, but participants in one task-condition were asked to read quickly while those in another task-condition were instructed to read accurately. The results indicate that, when instructed to read quickly, participants were more likely to read from the top-left corner and move to the right. Regardless of content meaning or instructions, reading from the top-right corner and moving to the left was less frequently, which suggests that it is regarded as being more difficult. Experiment 1 results indicate that searching for meaning was not a significant factor. The findings from both experiments suggest that both starting location and reading direction are influenced by the instructions provided.
著者
松田 典子 湯浅 美千代 野口 美和子 Matsuda Noriko Yuasa Michiyo Noguchi Miwako マツダ ノリコ ユアサ ミチヨ ノグチ ミワコ
出版者
千葉看護学会
雑誌
千葉看護学会会誌 (ISSN:13448846)
巻号頁・発行日
vol.8, no.2, pp.16-22, 2002-12-30
被引用文献数
2

入院,入所している難聴高齢者の難聴に由来する思いとそれに影響を与えている要因を明らかにし,看護の課題を導くことを目的とし,様々なタイプの施設計8箇所から計42名の65歳以上の難聴者に面接と参加観察を行なった。対象者が表現した難聴に由来する思いについて繰り返し述べているものを「主題」とし,これに主に関連している「環境要因」「個人要因」を比較検討した。その結果,6つのグループが形成され,各グループの「主題」は,【寂しい,つらい】【聞き取れないのは相手や環境が悪い】【難聴の為に不当な対応を受けている】【相手に申し訳ない】【大事な話の時に困る】【難聴でも困らない】であった。「主題」に関連している「個人要因」は会話への価値観であった。さらに,その価値観からくる会話へのニードに対して「環境要因」がどのように満たしているか/いないのかという点で「主題」に影響を与えていた。入院,入所している難聴高齢者に対して,『会話に楽しみを感じているか』『必要な情報は得られているか』『人間関係はうまくいっているか』を把握する看護援助の必要性が示唆された。This study, the purpose of which is the clarification of the state of mind of hearing-impaired elderly patients in hospitals or long-term care settings and related factors in order to direct relevant nursing issues, was carried out by interview and participatory observation at 8 facilities of different types with 42 individuals over the age of 65. Reoccurrent comments by patients regarding the hearing-impaired state of mind were considered as "subjects", while directly related comments were comparatively reviewed as "environmental factors" and "personal factors". As a result, 6 "subject" groups were formed; [lonely, painful], [impaired hearing caused by averse conversation partners or environments], [unreasonable treatment received due to impaired hearing], [remorse for their treatment of conversation partners], [trouble in important conversations] and [no impaired hearing-related trouble]. "Personal factors" related to "subjects" consisted of values related to conversations. Additionally, satisfaction - or the lack thereof -of the need arising from the said value by "environmental factors" affected the original "subjects". The study indicates the need for nursing support extended to hearing-impaired elderly patients in facilities to be fully aware of "enjoyment of the conversation", "provision of sufficient information", and "adequate progress with human relationships".