著者
橋本 翔 柳澤 秀吉
出版者
一般社団法人 日本デザイン学会
雑誌
日本デザイン学会研究発表大会概要集 日本デザイン学会 第68回春季研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.262, 2021 (Released:2022-02-23)

新奇だが関連した意味を持つ単語はアイディアの発散を促進する.本研究では,入力した語の意味に関連しかつ新奇性のある語句を推薦する計算機システムを提案する.提案する計算機システムは,自由エネルギー原理に基づいたアルゴリズムを用いている.自由エネルギー原理とは生物の知覚・認識・行動プロセスを統一して説明すると期待されている理論である.システムは発想の起点となる語句と,発想の方向性を決定する語句の2つの語句を入力とし,与えられたコーパス下での推薦語句を出力する.システムは,起点となる語句からの新奇性をパラメータとしてコントロールすることができ,そのアイディア発散過程で求められる新奇性の大きさに応じて出力を変化させることができる.日本語Wikipediaをコーパスとした我々のシステムの出力語を,同日本語Wikipediaで学習させたWord2vecの出力語と比較し,本システムの有効性を議論する.
著者
村上 存 リュウ メイ チェン 柳澤 秀吉
出版者
日本デザイン学会
雑誌
日本デザイン学会研究発表大会概要集
巻号頁・発行日
vol.53, pp.126, 2006

アフォーダンスとは,事物をどのように使うことができるかを決定する最も基礎的な特徴であり,人間に対してその事物をどう使えばよいかの手がかりを与える.一方,機械設計やCADの分野では,フィーチャという概念が用いられている.フィーチャは,ある条件を満たすように人工物を設計したり,ある観点(機能,加工法など)に基づき人工物を分析することに使用される.本研究の目的は,人工物の設計,デザインに関係するアフォーダンスを発現する属性のまとまりをアフォーダンス・フィーチャとして定式化することである.人がある形状や構造を見てどう操作しようと思うかの要因の一つとして,様々な形状,構造について過去に経験,見聞した物理現象を仮定する(曲げようとして曲がった,曲がらなかった,細い枝は風でたわむが太い枝はたわまない,等).そこで本研究ではまず,形状のさまざまな属性と,人間がその形状を見てどのように操作しようと思うかの関係を,実験,アンケートにより抽出する.さらに,その関係の理由を物理現象で説明することを試みる.
著者
横尾 俊輔 柳澤 秀吉 村上 存 大富 浩一 穂坂 倫佳
出版者
一般社団法人 日本デザイン学会
雑誌
日本デザイン学会研究発表大会概要集 日本デザイン学会 第57回研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.C19, 2010 (Released:2010-06-15)

製品音は感性品質を向上させる重要な設計要素である.静音化が十分なレベルに達した製品群においては,製品音を感性品質として捉えた音のデザインが注目されている. これまでの筆者らの研究から,製品音に含まれる適度なピーク成分(トーン)の存在が快音に寄与する知見が得られ,新しい感性品質指標の存在が示唆されている.そこで,本研究では,ピーク成分を含む製品の定常音について,和声学にもとづいた音の調和性を向上させることで,音質評価が向上することを被験者による感性評価実験の結果から明らかにする.これにより,製品音の快音化において調和性が一つの評価指標となることを示す.また,この調和性を説明する特徴量の候補として,和音性モデルの特徴量及びトーナリティを提案し,それらと対応する評価語,及び調和感・不快感に関する定量化を行う.さらに,不快感と調和感,及び協和感には強い関係があり,協和感を上昇させる不協和度を低く設定することが音質評価における不快感の軽減につながることを示す.
著者
柳澤 秀吉
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
年次大会
巻号頁・発行日
vol.2014, pp._F111003-1-_F111003-5, 2014

A user's experience of a product involves a set of transitions from one sensory state to another. For example, in the user's perception of a product's qualities, the state of their sensory modality may shift from vision to touch. Between such state transitions, users have expectations regarding their subsequent states based on their experience of a current state event. A disconfirmation between prior expectation and posterior experience evokes emotions such as surprise, satisfaction, and disappointment. Such emotions affect the user's perception of the value of a product. A noteworthy phenomenon in the perception of expectation disconfirmation is that the expectation affects the perceived experience itself. This psychological phenomenon called the expectation effect affects the user's perception of expectation disconfirmation. This effect is a key element for designing the affective experience of a product. In this article, we present our current studies regarding expectation effect. With a mechanism of the expectation effect, we discuss the essence of perceptual experience that consists of prediction as well as sense.
著者
柳澤 秀吉 村上 存 大富 浩一 穂坂 倫佳
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 C編 (ISSN:03875024)
巻号頁・発行日
vol.74, no.746, pp.2607-2616, 2008-10-25 (Released:2011-03-04)
参考文献数
13
被引用文献数
4 8

This paper describes a new quantification method of a product's emotional quality, which we call kansei quality, with attention paid to its diversity to support the affective design. The customer's sensitivity towards such a quality differs from person to person due to perception gaps and ambiguity. The proposed method helps the designer to grasp such diverse sensitivities of customers. In contrast to the conventional approach that aims to generalize human sensitivity using average results of sensory tests, the proposed method divides an emotional quality based on differences among the customers' sensitivity. We apply the proposed method for designing a machine sound in which the designer deals with the sound quality as a kansei quality. We carry out an impression evaluation experiment on human subjects using existing product sounds. To demonstrate the effectiveness of the method, we compare the proposed method with the conventional approach using experimental results. The comparison results show the advantages of the method, such as the avoidance of meaningless average data caused by canceling out multiple different sensitivities. Based on the proposed method, we developed a prototype system that enables the designer to evaluate the kansei qualities of created sound without conducting a sensory test.
著者
柳澤 秀吉 高島 則一
出版者
公益社団法人日本薬学会
雑誌
藥學雜誌 (ISSN:00316903)
巻号頁・発行日
no.481, pp.179-189, 1922-03-26
著者
柳澤 秀吉 KOSTOV Vlaho 福田 収一
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. C編 (ISSN:03875024)
巻号頁・発行日
vol.67, no.657, pp.1682-1688, 2001-05-25
被引用文献数
7

A method for supporting industrial design with special attention paid to the diversity of Kansei was proposed to respond to the quickly diversifying customers' requirements. As Kansei is very individualistic in nature, a new approach is needed to accommodate the difference from person to person to really reflect the customer's preference In terms of Kansei or his or her personal evaluation Kansei feature. Therefore, such a method was developed which creates a different Kansei space for each different user, by applying a semantic differential method and a principal component analysis to the impression words. A prototype system was developed with cellular phones as samples and the usefulness of our method was demonstrated.