著者
清水 泰生 岡村 正史 梅津 顕一郎 松田 恵示
出版者
日本スポーツ社会学会
雑誌
スポーツ社会学研究 (ISSN:09192751)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.25-45,119, 2006

本稿は、平成15、16年度の2年間にわたり、本学会において設置された「スポーツとことば」に関するプロジェクト研究報告である。最初にテレビのスポーツ実況中継の特長について整理をした。そして、札幌オリンピックと長野オリンピックの純ジャンプ競技の中継を文字おこししたものを基に両者に違いがあるかどうかを調べた。札幌は文の形 (主語+述語) がしっかりしているのに対して長野は述語の反復の表現が目立つなどの違いが見られた。このことを踏まえて考えると1972年から1998年の間に実況中継に変化があったと考えられる。次に、この変化を説明するために、プロレスと「古舘伊知郎」という問題に着目してみた。プロレスはスポーツにとって周縁的な存在である。近代スポーツが真剣勝負を追求することによって抜け落ちた要素を体現したからだ。古舘伊知郎は1980年代初頭にプロレスの虚実皮膜性を過剰な言葉で表現し、それ自身虚実皮膜的な「古舘節」を創った。プロレス実況を辞めた後の彼は主として芸能畑をフィールドとしたが、舞台でのトークショーの試みの中で新境地を開き、今ニュースキャスターとして、「古舘節」を抑える日々を送っている。そして最後に、我々は1980年代における新日本プロレスブームと古舘節の、ポストモダン的文脈について考察した。周知のようにプロレスは80年代に再びテレビ文化の主役に踊り出たが、それはかつての力道山時代ような大衆文化としてではなく、若者を中心としたサブカルチャーとしてであった。そして、1980年代における状況は、その後のポストモダン状況に比べればほんの入り口に過ぎず、東浩紀も指摘するように、日本の若者文化は1996年以降、ポストモダンの新たなる段階へと突入する。そうした中80年代型スノッブ文化の申し子とも言うべきプロレスは埋没し、古舘節だけがプロレスという本来の文脈を離れ、スポーツ観戦のサブカルチャーにおける、ある種の「萌え要素」として機能することとなったのである。
著者
梅津 顕一郎
出版者
広島文化学園大学
雑誌
社会情報学研究 : 呉大学社会情報学部紀要 (ISSN:13418459)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.1-13, 2004-12-24

This article is a meta-theoretical study of the ''public sphere" and ''Publicness" (=?ffentlichkeit) in the information age. Almost all studies of the Publicness (or. public sphere) have modernism or modernity as a context. However I suggest that,in the information age,public sphere studies must stress the context of postmodernity. As is generally known,the agenda of publicness (or public sphere),which is one of the most actual themes of the contemporary Information Society,origimates from critical theorists such as Habermas and Alento. In particular, the impact of Jurgen Habermas (the central figure of the second generation of Frankfort school) is very strong,so,studies of the public sphere are regarded as being one of the modernism theories. Since the Intemet-age has began,Postmodern theory has been important in the ''grown up" Information Society,with many potential applications of Internet-communication being indicated by postmodern theorists. The theorists have also indicated many problems in the information age,but they have not proposed any altematives. On the other hand,public sphere studies have been criticized concerning the reality of their communication theory. Perhaps this criticism of their theoretical strategy is justified. Indeed,their concept of ''communicative action" is too idealistic,so they cannot grasp the reality of media-mediate communication. However,the construction of the public sphere is an actual altemative in the information age. In this article, I try to set up a hypothesis about the relation between post-modernity concerning media-mediate communication and the public sphere, by connecting post-modern communication studies (e.g. analiysis of frendship and relationship s in youth culture studies) and info-public sphere theories.
著者
梅津 顕一郎
出版者
広島文化学園大学
雑誌
社会情報学研究 : 呉大学社会情報学部紀要 (ISSN:13418459)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.165-175, 1996-11-30

This paper is a study on the sports culture within the field of youth culture. The aim of the paper is to form a paradigm of sports culture studies as a critical theory of consumption culture,through summing up the so-called "J League Boom" and showing a hypothesis on its future. Past studies on sports culture from the "communication theory" viewpoint,have covered the process of generation,exchange and reproduction of the meaning through the interaction between players and audience. But in this paper,the paradigm of discussion is further expanded to include social communication,and consumption culture with paticular emphasis on the phenomenon of fashlion. The discussion proceeds as follows : (1) This paper sums up the "J League Boom" and shows its features as consumption culture and youth culture. (2) It explains a hypothesis that the recent cooling down of the "J League Boom" means a detachment phenomenon of the masses frorn a closed soccer maniacs' world. (3) It shows that "otaku-ka"-the sophisticated transformation from fanatics' communication style,has been advanced in the consumption culture of the1980's. (4) It studies cultural and social functions of watching sports (games).