著者
植村 正治 Shoji Uemura
出版者
同志社大学人文科学研究所
雑誌
社会科学 = The Social Science(The Social Sciences) (ISSN:04196759)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.49-81, 2021-08-31

日本の経済発展の要因の一つである技術移転にとって工学系高等教育機関が重要だという観点から,工部大学校と,同校と併存していた東京大学理学部における機械工学教育を検証してきた。今後,両者の合併により設立された工科大学における教育について検証していくが,本稿は,工部省を巡る政治史や経済史で利用されてきた多数の建言書などを顧みることにより,工部省解体と工科大学設立の経緯と政治・社会的背景を検討した。研究ノート(Note)
著者
植村 正治
出版者
経営史学会
雑誌
経営史学 (ISSN:03869113)
巻号頁・発行日
vol.34, no.3, pp.1-22, 1999-12-25 (Released:2009-11-06)

It is from 1900 onward that modern cane sugar manufacturing companies were founded in Japan, when Taiwan Sugar Manufacturing Corporation was established in Taiwan, then a Japanese colony. As early as 1865, the Satsuma clan introduced modern cane sugar manufacturing technology from Britain and Holland. Since the Meiji Restoration, though the Meiji government also transferred various kinds of modern sugar technologies from the West, and to some extent acquired mechanical engineering technology for beet sugar at Monbetsu Seitosho (beet sugar manufacturing company) in Hokkaido, cane sugar technology transfer was unsuccessful because sugar-cane cultivation was not very suitable for the Japanese climate. As a consequence of the Sino-Japanese War of 1894-95, however, China was forced to cede Taiwan to Japan. Taiwan's climate was very suitable for sugar-cane cultivation.Since around 1899, the Government General of Taiwan and Mitsui Bussan formed a project to establish a modern cane sugar manufacturing company. They spent a mere two or three years to accomplish this project. This paper investigates the reasons for such a short time span between the project's inception and its accomplishment.
著者
植村 正治
出版者
流通科学大学
雑誌
流通科学大学論集. 経済・経営情報編 (ISSN:09186417)
巻号頁・発行日
vol.2, no.1, pp.73-95, 1993-09-30
著者
植村 正治
出版者
同志社大学
雑誌
社会科学 (ISSN:04196759)
巻号頁・発行日
vol.89, pp.21-47, 2010-11

本稿では,近代工業技術の日本への技術移転の一つの方法として,工学教育機関の設立が重要であったという視点から,明治初期工学教育機関である工学寮を取り上げて,その設立の経緯について細かく検討した。当初,明治政府は小学校と大学校からなる「工部学校」もしくは「工学校」という名称の教育機関を想定した。ところが,イギリス人教師の来日が遅れたため,当初の予定では明治5年7月だったのが,実際の授業開始は6年10月となった。しかも,開港したのは大学校だけで,小学校については遅れて開校したものの,10年6月には廃校となり,その年に工学寮は文字通り工部大学校に名称変更となっている。本稿では,主に工学寮開校までを取り扱い,イギリス人教師の人選,校舎の建設や配置,工学寮カリキュラムや諸規則,第1回入学生の内訳などを見てきた。これ以降の組織変更や,技術移転という視点にとって見逃すことのできない,工学寮(工部大学校)における工学技術の教育内容については別の機会に検討したい。