著者
榎田 一路
出版者
広島大学外国語教育研究センター
雑誌
広島外国語教育研究 (ISSN:13470892)
巻号頁・発行日
no.13, pp.65-73, 2010

In this paper, a classroom practice using Hiroshima University's English Podcast and the survey results are reported. The research was conducted in Enokida's "Communication IIB", an English listening course, in 2008. The class consisted of 50 first-year students from the Faculty of Engineering, Hiroshima University, most of whom were not familiar with learning English using ICT (Information and Communication Technologies). To make up for two lessons (180 minutes in total) missing from 15 required lessons during a semester, students were given about 50 days to listen to the episodes they like from Hiroshima University's English Podcast for at least 180 minutes outside the classroom, and submit a paper and fill in a questionnaire.The results of this classroom practice are reported, especially focusing on the students' feedback in the questionnaire. They can be concluded as follows: 1) Most students found learning while using podcasting to be a new experience, and they felt podcasts were a useful tool. They were more or less happy with using podcasts. 2) As this practice was conducted in a short period of time (50 days), some students could not feel the effects of learning with podcasts. 3) Most of them listened to the podcasts on a PC, which means that the push-style of podcasting did not function well enough as a "pacemaker" for learning.From this classroom practice, the following questions arise: 1) Would the students have been more motivated if ESP materials, like technical English, had been provided? 2) Would it make a difference if a longitudinal study were conducted, in which students learned with podcasts for several months? 3) Would students become comfortable with using podcasts if they were used in every class, not just for a short-term assignment?
著者
青木 信之 鈴木 繁夫 渡辺 智恵 池上 真人 松原 緑 榎田 一路 寺嶋 健史 汪 曙東 高橋 英也 阪上 辰也 江村 健介
出版者
広島市立大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2017-04-01

2018年度(平成30年度)については、本科研の最大課題について大きな知見が得られた年度となった。まず学生に実施したアンケート結果については、多くの大学生は長期休暇期間後の英語力低下は感じている、学習不足も感じている、しかし休暇期間中の学習機会の大学による提供については積極的ではなく、学習を管理されることについてはほとんど望まないということであった。一方、少人数ではあったが、長期休暇期間中に英語e-ラーニングを実施した大学では、学習量は学期中よりかなり少なかったものの、それでも受講しなかった学生達に比べて、英語力が向上あるいは維持されるという結果が示された。本研究で取り組もうとしてきたのは、英語力を向上させるには(特にある程度の基礎力をもった大学生の場合は)、集中的に大量の学習をさせることが必要であり、そしてそれをe-ラーニングによって実施することが可能であるということであった。本科研では、それに加えて、教養教育期間中にしっかりと英語力を上げ、そしてそれを維持させるには、長期休暇期間中の学習不足を克服する必要があり、それこそe-ラーニングの出番であることを証明するということで主目的であった。つまり、本科研の最大のポイントは、長期休暇中の英語力低下を防ぐという点であり、そういった意味では大きな前進があったと考えている。
著者
LAUER Joe SELWOOD Jaime 榎田 一路
出版者
広島大学外国語教育研究センター
雑誌
広島外国語教育研究 (ISSN:13470892)
巻号頁・発行日
no.19, pp.129-140, 2016

本稿では,日本の大学1年生102名の英語コミュニケーション能力を,1セメスターにわたり詳細に分析する,総合的な縦断研究を行った。2名の教員が,それぞれ2クラスの授業において,一方は教科書,他方はポッドキャストを教材として用いた。各クラスにおいては英語力や専攻などの変数を統制した。セメスターの最初,中間,および最後に,コミュニケーション能力テストを実施した。特筆すべき点として,本稿で用いられている実験手法は,Gilmore (2011) の重要な研究を一部踏襲している。同研究では,ウェブを中心とする「オーセンティックな教材」を用いる方が教科書に比べて効果が高いとされた。それゆえ,本稿の目的は,Gilmore の研究結果を確認し,教科書とポッドキャストを用いた教材のどちらが,学生の口頭能力の向上に効果が高いかを探ることにある。本研究の結果,どちらの教材を用いても,学生は同様の向上を示した。例えば,リスニングテストでは全4クラスにおいて,平均約10%の,統計的に有意なスコアの上昇が見られた (p < .05)。また,語彙・文法のスコアは,概ねどのクラスも特に向上は見られなかった。録音によるスピーキングテストでは,全クラスで,流暢さ(3分間に発話された語数),/l/ の発音の正確さの点で有意な上昇が見られた。しかし,冠詞や前置詞といったその他の難易度の高い文法項目においては,どのクラスにおいても,概して向上は見られなかった。本研究の結果は,ウェブを教材に用いる方が教科書よりも良いとする Gilmore の主張に重大な疑問を呈するものである。In a comprehensive longitudinal study, the English communicative abilities of 102 Japanese university freshmen were analyzed in detail during one semester. Two teachers each taught two courses; in one course a textbook was used, and in the other course podcasts were used. There were several controlled variables, including starting language abilities and student majors. A series of communicative language tests were given at the beginning, middle, and end of the semester. Importantly, the experimental method used here partially mirrored an influential study published by Gilmore (2011), which found that utilizing "authentic materials"—which were mostly Web-based—seemed to be more effective than utilizing textbooks. Thus, the goal of the present study was to confirm Gilmore's findings by determining which pedagogical materials were more effective in improving students' oral abilities: textbooks or podcasts.It was found that students progressed in similar ways, regardless of the pedagogical materials used. For example, students in all four classes improved their scores on listening tests by an average of about 10%, this improvement being statistically significant (p < .05). And, on average, students in none of the classes noticeably improved their vocabulary-grammar scores much. On audio recordings of students having conversations in English, there were remarkable improvements during the semester in all classes with respect to both fluency (number of words uttered during 3 minutes) and the correct pronunciation of /l/. But none of the classes, when taken as a whole, seemed to improve other spoken grammatical trouble spots, such as use of grammatical articles or prepositions. The results seriously question Gilmore's contention that Web-based materials are better than textbooks.
著者
榎田 一路 LAUER J・J 前田 啓朗 磯田 貴道 田頭 憲二 阪上 辰也 鬼田 崇作
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2011-04-01

本研究では,大学英語教育において,ポッドキャストとウェブ型教材を,一斉指導,個別学習,およびICTを用いた協同学習に援用した。まず,ポッドキャスト教材及びウェブ型準拠教材を開発・配信した。次にこれらを利用して教室内指導と教室外個別学習を組み合わせた実践を行い,その結果を分析した。さらにデジタル・ストーリーテリングを通じてICTを協同学習に援用することの効果を探った。ポッドキャストを活用した一斉指導と個別学習の連携は,学習者の学習意欲を高め,英語学習の絶対量向上に貢献した。デジタル・ストーリーテリングは,扱った題材への理解を深めつつ,成果物を共有することによる学び合いを提供する点で効果があった。
著者
榎田 一路
出版者
広島大学外国語教育研究センター
雑誌
広島外国語教育研究 (ISSN:13470892)
巻号頁・発行日
no.12, pp.71-83, 2009

In this paper, the process of developing and delivering an original English learning podcast, "Hiroshima University's English Podcast," is explained, especially focusing on technical details. First, the advantages of podcasts compared with other ways of delivering media are discussed. Not only can teachers let their students learn with podcasts in and outside the classroom without having to copy them into package media, but they can use a variety of podcasting materials for free and without worrying about copyright and license infringement. In addition, the potentials of RSS feeds as "pacemakers" for self-learners should be strongly considered. In short, podcasting can be used in university language education as a supplement to its limited class hours without costs and efforts. The survey conducted in Enokida (2008) showed, however, that despite its high potential as a learning tool, very few students as well as teachers use podcasting for self-learning or course materials.Considering the status quo mentioned above, I have set the following four goals for our podcasting project: to develop original materials which fit the students' needs and abilities, to deliver them on line so that they can be available in wired and mobile situations, to encourage students to learn with podcasts, and to try using them in classrooms to see if podcasting helps students improve their English abilities and learning habits. Since this paper concentrates on the first two goals, detailed information is given on how a podcasting program was planned, recorded, edited, and put onto the web server. Materials recorded in an analogue studio were digitized with a digital recorder. GarageBand, produced by Apple for MacOSX, and cross-platform Audacity were useful in editing digital audio files, enhancing the speech volumes and adding background music, jingles, and sound effects. Nucleus, a freeware CMS program, was used to provide podcasting services; it made it easy to generate not only beautiful web pages but also an RSS feed for iTunes. The podcasts are now open to the public and can be found at iTunes Store. The paper concludes that the first two goals are being achieved, and finds that podcasting materials can be created at low costs thanks to the freeware programs.
著者
榎田 一路 J・J ラウアー
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

ネットワーク経由の購読型音声配信(ポッドキャスティング)を利用した英語学習システムを構築し,その効果と継続的学習のあり方を検証した。2007年度の予備調査を経て2008年度から週1回の配信を開始し,2009年度末までに教材87本を開発・配信した。教材はすべてウェブやiTunesを通じて一般に公開している。また同教材を授業等で使用し,学習の絶対量を確保する手段としての効果を検証した。