著者
横井 一之 松倉 信幸 森 久美子
出版者
鈴鹿大学短期大学部
雑誌
鈴鹿国際大学短期大学部紀要 (ISSN:13450085)
巻号頁・発行日
vol.25, pp.29-40, 2005

An Australian kindergarten director visited a Yochien (kindergarten) in Nagoya ten years ago. At that time she brought one music tape as a souvenir (fig.1). The content is sixteen songs, whose titles are the names of Australian indigenous animals and birds'. kangaroo, wombat, possum, emu, koala, and so on. In this paper, we have invented the English educational materials. At first we pick out 'koala' and 'wombat' from the tape, and make music scores only using the original music songs, and finally create the finger rhymes. The unique educational materials are designed to develop the English ability for kindergartners and primary schoolchildren.
著者
横井 一之 Kazuyuki YOKOI
出版者
鈴鹿国際大学
雑誌
鈴鹿国際大学紀要 (ISSN:13428802)
巻号頁・発行日
no.17, pp.139-148, 2010

平成22 年度前期「特別活動指導法」の授業で、一昨年度NHKで放映された土曜ドラマ「フルスィング」と昨年度NHKで放映された土曜ドラマ「チャレンジド」を視聴した。視聴した学生は3年生1名であったが、その学生が課題として、他大学教育系1年生100余名が視聴し、チャレンジドの主人公塙先生の教師像について記述したアンケートをまとめた。担当教師として、塙先生を教育者として分析し、本講義の教材としての妥当性を検討したい。まず、第1章では山本有三、間瀬正次、斎藤喜博、近藤益雄、須永博士、石山茂利夫、河上亮一、水谷 修、高畠導宏の教育観についてまとめる。第2章では、チャレンジドの主人公塙啓一郎の教師像について、前述した教育系1年生100 余名が記述したアンケートを元に筆者があらためてまとめた。第3章では、教師を目指す学生が「チャレンジド」を本授業で視聴する意義をあらためて問いたい。