著者
河合 靖 佐野 愛子 小林 由子 飯田 真紀 横山 吉樹 河合 剛 山田 智久 杉江 聡子 三ツ木 真実 今泉 智子 萬 美保
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2015-04-01

本研究の目的は,東アジア圏における多層言語環境での複言語主義的な言語政策や人材育成の必要性の考察である。香港では多層言語環境が人々に日本と異なる影響を与えている。言語とコミュニケーション,言語教育政策と学習者,教育と技術の三つの視点からその影響を見ることで,多層言語環境化する日本が考えるべき問題を洞察した。日本がモノリンガル社会の心的制約を克服して,複言語主義的社会モデルに移行し,複数言語を行き来する態度と能力を持つトランスランゲージング的人材を育成するための知見が得られた。本研究の研究成果は,研究成果報告書(250頁)として編集・印刷された。
著者
横山 吉樹
出版者
大学英語教育学会
雑誌
大学英語教育学会紀要 (ISSN:02858673)
巻号頁・発行日
no.22, pp.p135-147, 1991

This paper atternpts to show that foFeigner talk can be con-structively explored in the framework of Audience Design, a concept pFesented by Bell (1983). This paper reviews the history of foreigner talk and explores how previous researchers viewed it. In assessing foreigner talk as audience design, it deals 14th Bell's three assumptions, and attempts to show that foreigner talk is primarily audience design. In aseessing referee design, it Feviews Tarzan talk and baby talk, howing that the refeFee design can account for at least some characteristic features of both types of talk.