著者
土屋 依子 伊藤 史子 田頭 直人 池谷 知彦 馬場 健司
出版者
公益社団法人 日本都市計画学会
雑誌
都市計画論文集 (ISSN:09160647)
巻号頁・発行日
vol.51, no.1, pp.46-57, 2016-04-25 (Released:2016-04-25)
参考文献数
15
被引用文献数
1 3

本研究の目的は、電気自動車の地域別の普及可能性を明らかにすることである。まず、2011年1月に実施したアンケート調査により収集した自家用車の利用データにより、自家用車の利用実態と、それらを規定する要因を特定した。次に、関東圏を対象に作成した地域類型を用いて、地域類型別の自家用車利用の比較分析を行った。自家用車利用の規定要因では、自家用車の保有台数や年間走行距離、1日当たりの最長走行距離は、世帯・個人属性と居住地特性や車両属性などの影響をうけ、利用頻度は、長距離では年齢と鉄道の利便性、短距離では世帯属性よりも居住地特性・車両属性による影響をうけることがわかった。また、人口や住宅等の居住状況による「居住類型」を用いて、EVの走行可能距離や経済的な優位性、充電利便性の条件を総合的に分析した結果、EV適合車両の比率は、近郊外・外郊外と都心から外縁部にいくほど高まる傾向があることが明らかとなった。
著者
高木 雅昭 岩船 由美子 山本 博巳 山地 憲治 岡野 邦彦 日渡 良爾 池谷 知彦
出版者
一般社団法人 電気学会
雑誌
電気学会論文誌. B, 電力・エネルギー部門誌 = The transactions of the Institute of Electrical Engineers of Japan. B, A publication of Power and Energy Society (ISSN:03854213)
巻号頁・発行日
vol.130, no.7, pp.651-660, 2010-07-01
参考文献数
19
被引用文献数
3 1

In the power sector, the national government has set the goal that the introduction of PV reaches 53 million kW by 2030. However, large-scale introduction of PV will cause several problems in power systems such as surplus electricity. We need large capacity of pumped storages or batteries for the surplus electricity, but the construction costs of these plants are very high. On the other hand, in the transport sector, Electric Vehicle (EV) is being developed as an environmentally friendly vehicle. To promote the diffusion of EV, it is necessary to build infrastructures that can charge EV in a short time; a battery switch station is one of the solutions to this problem. At a station, the automated switch platform will replace the depleted battery with a fully-charged battery. The depleted battery is placed in a storage room and recharged to be available to other drivers. In this study, we propose the use of station's battery as a countermeasure for surplus electricity of PV and evaluate the economic value of the proposed system. We assumed that 53 million kW of PV is introduced in the nationwide power system and considered two countermeasures for surplus electricity: (1) Pumped storage; (2) Battery of station. The difference in total annual cost between Pumped case and Battery case results in 792.6 billion yen. Hence, if a utility leases the batteries from stations fewer than 792.6 billion yen, the utility will have the cost advantage in Battery case.