著者
新藤 透 津谷 篤 伴 浩美
出版者
日本感性工学会
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18840833)
巻号頁・発行日
vol.14, no.3, pp.409-417, 2015 (Released:2015-08-28)
参考文献数
21

This paper discusses the changes of magazines which women read according to the age using figures of the network, which we got from the answers to questionnaire of women's junior college students. The link of the network expresses frequent combinations of magazines read in the same period or frequent changes of magazines which women read. This paper covers fashion magazines, comic magazines and animation magazines. At first, it is found that the combination of magazines with a similar property are read in the same period. Next, changes of magazines which women read is clarified. 51.22%, 28.66%, and 19.51% of the college students read “Chao,” “Ribon,” and “Nakayoshi” in their childhood, respectively. Readers of “Chao” and those of “Ribbon” come to read fashion magazines or boys' comics for teenagers, and then street fashion or girly fashion magazines. “Nakayoshi” readers, however, tend to continue reading comic magazines sequentially.
著者
新藤 透 津谷 篤 伴 浩美
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
pp.TJSKE-D-14-00091, (Released:2015-08-05)
参考文献数
21

This paper discusses the changes of magazines which women read according to the age using figures of the network, which we got from the answers to questionnaire of women's junior college students. The link of the network expresses frequent combinations of magazines read in the same period or frequent changes of magazines which women read. This paper covers fashion magazines, comic magazines and animation magazines. At first, it is found that the combination of magazines with a similar property are read in the same period. Next, changes of magazines which women read is clarified. 51.22%, 28.66%, and 19.51% of the college students read “Chao,” “Ribon,” and “Nakayoshi” in their childhood, respectively. Readers of “Chao” and those of “Ribbon” come to read fashion magazines or boys' comics for teenagers, and then street fashion or girly fashion magazines. “Nakayoshi” readers, however, tend to continue reading comic magazines sequentially.
著者
津谷 篤 新藤 透 伴 浩美
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
日本知能情報ファジィ学会 ファジィ システム シンポジウム 講演論文集 第31回ファジィシステムシンポジウム
巻号頁・発行日
pp.429-434, 2015 (Released:2016-02-26)

市場規模マップによると 2014 年の国内ファッシ ョン(アパレル)総小売市場規模は 9.3 兆円であり, 百貨店市場 6.2 兆円,家電小売市場 7.4 兆円を超え て医療用医薬品市場 10 兆円,コンビニ市場 9.4 兆円 にならぶ巨大市場である[1].そのファッション市場 に多大な影響を与えているのがファッション誌であ る.ファッション雑誌を含めた出版雑誌市場規模は, 国内ファッション総小売市場規模 9.3 兆円に対し 9 千億円と 1/10 程度となっており決して大きくない が,[2]によると,女性の約半数が女性ファッション 誌を購読しており,そのうち 30%の女性が流行のフ ァッションを知るために女性ファッション誌を購読 している.各雑誌はそれぞれ独自の理想とするファ ッションがあり,それらを表現する言葉は異なる. ゆえに各ファッション紙面上の言葉の出現比には違 いがあると考えられる.そして女性は年齢に応じ愛 読する雑誌を変遷させていくことから,女性が年齢 に応じ読んでいく雑誌に現れる言葉の出現比は変化 していくと思われる. 本発表では,女性が年齢に応じ愛読するファッシ ョン雑誌の単語出現比の変遷を,矢印を使ったネッ トワーク図を用いて図示することを試みる.まず, 愛読雑誌変遷を問うアンケートの結果から愛読雑誌 変遷ネットワーク図を作成する.続いて雑誌内容か ら各雑誌の出現単語を取得し,言葉の出現比変化を 矢印を用いネットワーク図として表す.