著者
満田 隆 阪口 遼平
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第13回大会
巻号頁・発行日
pp.131, 2015 (Released:2015-10-21)

画像選好判断において,対象が顔の場合は見慣れた画像を好む傾向(親近性選好)が生じ,対象が風景の場合は初めて見る画像を好む傾向(新奇性選好)が生じる。本研究はその詳細を明らかにするために,まず,魅力が大変高いモデル,魅力の高い高校生,低い高校生の顔写真を用いた選好判断課題を行い,顔の魅力度と親近性選好の関係を調べた。その結果,魅力の低い顔は高い顔と比べて親近性選好が強く生じた。また,魅力が大変高い顔では親近性選好と新奇性選好のいずれも生じなかった。つぎに,ティアラ,リビング,家具,住宅街,銃,食器,星雲,抽象画を用いた選好判断課題を行った。その結果,リビングと星雲で新奇性選好が生じ,その他のカテゴリでは偏りは生じなかった。また魅力度と新奇性選好に相関があった。以上の結果より,魅力の低い顔画像では親近性選好,顔以外の画像では画像全体が変化する魅力の高い画像で新奇性選好が表れることが示された。
著者
満田 隆 田中 晴哉
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第18回大会
巻号頁・発行日
pp.35, 2021-03-15 (Released:2021-03-15)

他者が視線を向けた対象の好意度は高くなることが知られている。しかし近年はこの効果を否定する研究報告もある。他者視線を挟むように二つの対象を左右に並べて提示し、二者択一で選好を行わせると大きな効果が観測されることから、他者視線は好意度とは関わりなく選択にバイアスを生じさせる可能性がある。そこで本研究では、二肢強制選択課題における他者視線の影響の大きさを、選好課題、選嫌課題、客観的課題で比較した。実験の結果、選好課題だけで、視線方向の画像がチャンスレベルよりも有意に高く選択された(p =.014)。また、参加者が初めに視線方向の画像を見た割合は3つの課題でほぼ等しかったが(選好; .71, 選嫌; .70, 客観; .69)、初めに見た画像を選択した割合は選好課題のみチャンスレベルより有意に高かった(M=.57, p =.03)。選嫌課題では負のバイアスが見られなかったことから、他者視線が画像の好意度に与える影響には課題依存性があると考えられる。
著者
北川 湧麻 満田 隆
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.851, pp.17-00107-17-00107, 2017 (Released:2017-07-25)
参考文献数
23

A flexible bag containing particles becomes rigid when the air inside the element is evacuated. Variable stiffness elements using granular jamming have been used for haptic displays and robotic orthoses helped by the soft and lightweight body. However, deforming variable stiffness elements causes wrinkles on the membrane, which decrease and destabilize the stiffness of the element. The wrinkles on variable stiffness elements are due to the non-stretchability of the outer membrane. A stretched membrane reduces wrinkles but decreases the stiffness of the element dramatically. This study suggests a wrinkle-free variable stiffness element with an outer membrane that is stretchable but rigid only when the air inside the element is evacuated. The amount of particles inside conventional elements limits the deformable range of the elements. On the other hand, the novel stiffness element can hold more particles without any loss of the deformable range, which increases the stiffness of the element. The stretchable outer membrane also reduces undesirable deformations of the element caused by wrinkles when the air inside the element is evacuated. The experimental results of this study confirm that the stiffness of the wrinkle-free variable stiffness element is greater and more stable than a conventional stiffness element.
著者
本荘 直樹 伊坂 忠夫 満田 隆 川村 貞夫
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.10, no.1, pp.63-69, 2005
被引用文献数
3

The conventional sports skill trainings using the visual feedback information are executed off-line. However, we suspect that giving the information on a motion under training is more efficient to obtain sports skill, because the learner can correct the motion in real time. But it is difficult to obtain the visual feedback information in real time, because the information shown in the display can't be seen because there are many cases where the learner's eyes can't be turned on that display. The problem is solved by using HMD, and the system which makes it possible to give information, without depending in the direction of learner's eyes is devised. In this paper, Golf swing is taken up as the subject of sports skill, and we show the system using the visual feedback information in real time can be obtained sports skill quickly.