著者
福田 拓哉 今泉 直史
出版者
日本スポーツマネジメント学会
雑誌
スポーツマネジメント研究 (ISSN:18840094)
巻号頁・発行日
pp.2013-002, (Released:2013-04-15)
参考文献数
34

Lately, brand communities have been a heavily researched topic in marketing science. Prior work on brand communities has proved that community participation has a positive influence on brand loyalty. One of the key factors is the concept of identification with the brand community (Algesheimer et al., 2005). However, the leading factor for identification with the community has seldom been investigated (Miyazawa, 2011). Additionally, while previous empirical researches were focused on brand community of consumer goods such as car clubs, there is no research about brand community of professional sports clubs. Thus, the purpose of our study is to (1) verify a conceptual model of how different aspects of members' relationships with the brand community of professional sports club influence their intentions and behaviors, based on Algesheimer et al. (2005), (2) construct and estimate a conceptual model of the leading factor of identification with the community.
著者
福田 拓哉
出版者
九州産業大学 人間科学会
雑誌
人間科学 (ISSN:24344753)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.107-113, 2020 (Released:2020-03-27)
参考文献数
7

本研究は,プロスポーツの試合観戦者調査において,質問紙をタブレットPCに置き換えることで生まれるメリットとデメリットを明らかにするものである。費用,雨天時,電波環境といった対応すべき課題が見つかったものの,調査精度の向上,調査員の負担軽減,調査結果の即時的な報告とデータ共有,各種作業の省略という効果が得られた。それにより,調査全体に要する時間を従来から55.5%削減することができた。