著者
堀内 由樹子 坂元 章 秋山 久美子 寺本 水羽 河本 泰信 松本 正生 村井 俊哉 佐々木 輝美 渋谷 明子 篠原 菊紀
出版者
NPO法人 日本シミュレーション&ゲーミング学会
雑誌
シミュレーション&ゲーミング (ISSN:13451499)
巻号頁・発行日
vol.32, no.1, pp.1-11, 2022-06-30 (Released:2022-06-30)
参考文献数
31

本研究では,ゲーム障害尺度であるIGDT-10 (Király et al. 2017, 2019)に基づいて,子どもから大人まで適用できる日本語版の尺度を作成した.IGDT-10の著者の協力のもと,原文の項目文をより平易な日本語の文章に変更することを行った.作成した尺度について,小中学生を対象とした学校での一斉回収による郵送調査(N=1006),高校生を対象としたウェブ調査(N=219),18–79歳の大人を対象としたウェブ調査(N=1308)の3つの調査により,信頼性及び妥当性の検討を行った.対象者は,年間でのゲーム利用者及び過去にゲーム利用をしたことがある経験者であった.結果として,クロンバックのα係数が3つの調査のいずれでも0.8を超えており,本尺度は信頼性があることが示された.また,確認的因子分析及び外的基準となる尺度及び変数との相関の結果から,因子的妥当性及び基準関連妥当性があることが示された.
著者
平野 吉直 篠原 菊紀 柳沢 秋孝 根本 賢一 田中 好文 寺沢 宏次
出版者
日本野外教育学会
雑誌
野外教育研究 (ISSN:13439634)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.41-48, 2002 (Released:2010-10-21)
参考文献数
17
被引用文献数
1

The purpose of this study was to examine the effects of the experience of camping upon cerebral activity.An experimental method, utilizing the go/no-go task, was used to examine the grasping response of a rubberboll to a light stimulus. The go/no-go task is a representative method of investigating the human inhibitoryfunction. The subjects were 46 children (27-boys and 19-girls) in grades 3 and 4 who participated in a 6-daycamp. This camp was designed to ensure that participants were given ample and vital opportunities for notonly physical activity but for communication with other people. We carried out the go/no-go experiment onfour occasions. (pre-1: 17days before camp, pre-2: first day of camp, post-1: final day of camp, post-2: 13days after camp)The following results were obtained.The post-1 data showed a significant decrease in the number of errors compared with pre-2 data. This resultsuggests that the children's camp which included vital opportunities for physical activity andcommunication with other people had a positive influence on cerebral activity. A similar result of asignificant decrease between pre-camp and post-camp was observed in two separate investigates. However, the change between pre-1 and pre-2, post-1 and post-2 were not significant. The results suggest that thedecrease between pre-camp and post-camp was the effect of camping experience, and its effect continued for 2 weeks after camping experience.