著者
粒来 香 米澤 彰純 濱名 篤 矢野 眞和 吉田 香奈
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2001

現在、高等教育においては大学評価が重要な意味を持ちつつあるが、本研究では家計による市場型評価に焦点をあてた。大学の教育サービスの需要者である家計は、教育内容と価値について情報を求める。わが国の大学教育費の多くは、とりわけ私立大学では親(保護者)によって負担されていることから、保護者を家計の代表者と考えることができよう。以上をふまえ、本研究では保護者を対象とした面接調査および質問紙調査を中心とし、1)大学教育に対する満足のありかたとその規定要因、2)家計による費用負担の実態、3)大学に対する期待と教育費負担に対する考え方、の3点を明らかにすることを、主要な課題として設定した。1.大学教育に対する保護者の満足度は、「満足」+「やや満足」の合計で77.3%と、全体的にみて非常に高い。2.入学時に考慮していた教育内容やサービスに対する満足度が高いだけでなく、入学時にはほとんど考慮されていなかった「同窓会組織の充実」や「卒業生の社会的活躍」などに対する満足度が大きく高まっている。入学から卒業にいたる期間に、保護者は大学の評価すべき側面を新たに発見しており、そのことが高い評価に結びついていると考えられる。3.親子間のコミュニケーションが高いほど、また大学から提供されるさまざまな情報を利用しているほど、保護者の大学評価は高くなる傾向がある。4.年収700万円未満の家庭では、教育費が家計の20%以上を占める比率が85%にのぼる。教育費の調達に特別な方策を要しなかった家庭は6%で、ほとんどの家庭で「教育目的以外の預貯金や蓄え」を取り崩している。5.重い負担にもかかわらず、多くの保護者は教育費を「子どもへのプレゼント」として認識している。
著者
粒来 香
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.61, pp.185-209, 1997

Recently youth unemployment has been rising, which means the number of MUGYO-SHA is increasing in newly graduated students. MUGYO-SHA is a person who is not going to enter higher education, or get a job. This article aims to explore the following, focusing on MUGYO-SHA in high school. 1. What kind of mechanism is it that produces MUGYO-SHA ? 2. How does it relate to the mechanism and the hierarchical structure of high school in Japan ? 3. How will educational reform in high school influence the MUGYO-SHA problem ? Since the 80's the condition of the labor market into which high school graduates enter has become worse, and fewer students obtain jobs immediately. The change in the labor market has been more serious for graduates from general courses than from vocational courses, and more MUGYO-SHA are produced from the general courses. According to our investigation on high school students, the findings are as follows. If students delay the decision on their future, they tend to become MUGYO-SHA. General course students delay making a decision about their future as opposed to the vocational students. This is because there is no clear derection throughout the general course syllabus. They are not so much unemployed as temporarily suspended and are at a disadvantage in starting their career. Because of the difference between the counseling on the general courses and the vocational courses, it is more difficult for students of general courses to decide their future. Many of the vocational courses, however, are now under educational reform. As the result of the reform action, especially forming the "subject with distinguished features", it is supposed that vocational courses will face an unclear and uncertain direction and produce more MUGYO-SHA. If we approve an unclear direction in every high school, we should discuss how high school students can decide their future course.