著者
細田 智久 中園 眞人 三谷 亮太 牛島 朗 下倉 玲子
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.82, no.736, pp.1445-1454, 2017
被引用文献数
9

&nbsp;1. Introduction<br>&nbsp;After World War II, new junior high schools were established in many municipalities by the reform of the school education system. Later, at the time of implementing the municipal merger of Showa, many of these new junior high schools were consolidated.<br>&nbsp;2. Purpose<br>&nbsp;This paper addresses the reorganization process of public junior high schools in the Tottori Prefecture. This paper considers that the local government finished the consolidation of junior high schools in the first half of the 1970s and organized a new junior high establishment status that were implemented in 1947. This paper aims to clarify the relationship between the municipal merger and the consolidation of junior high schools in Showa in each municipality since 1953.<br>&nbsp;3. Conclusion<br>&nbsp;After World War II, the Tottori Prefecture had many municipalities compared to the expected number for its resident population, and many small new junior high schools were founded in 1947. In 1950, the Prefecture Board of Education established the "junior high school maintenance strengthening of the principle matters, " which included the policy of establishing joint junior high schools that are shared by several small municipalities. The "junior high school maintenance strengthening promotion committee" determined and encouraged the amalgamation for 22 junior high schools. However, after enforcing the Municipal Merger Promotion Law of 1953, small-scale municipalities were themselves amalgamated as a result of a recommendation based on a merger plan encouraging prefecture governments. There was little relationship between the recommended municipal areas and the catchment area of joint junior high schools, and recommendations regarding municipal mergers were prioritized. Therefore, the "Five-Year School Reorganization Plan" of 1954 proposed the junior high school reorganization policies that were considered the future municipal mergers.<br>&nbsp;Of the 36 municipalities that negotiated the merger agreement at the time of merging of Showa, 21 municipalities promoted the amalgamation of junior high schools in the first half of the 1970s, became each town 1 junior high school. The result of the municipal merger of Showa had a major impact on the timing and scope of the reorganization of junior high schools. In particular, nine municipalities that wrote amalgamation of the future in merger agreement amalgamated junior high school of all municipalities during 1956-1964, became each town 1 junior high school. In this way, the towns and villages section became the basically format of each municipality 1 junior high school that was restructured school by the municipal merger.<br>&nbsp;At that time, the Tottori Prefectural Board of Education urged the amalgamation of different schools into one school that can be shared by more than one municipality. A consolidation of junior high schools was completed in the early stages of the 1970s. Since then, the operation of junior high schools has been stable for over 40 years.
著者
渡邉 昭彦 細田 智久
出版者
豊橋技術科学大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2001

当研究は、米・英国で経済的な問題などを抱える地域のフル・サービス型コミュニティスクールの訪問実態調査を行い、我が国の学生のドロップアウト10万人以上という問題の解決を目的にしている。1、肪問実態調査-当研究では3年間て米・英の29団体等と47事例を訪問調査し、サービス提供団体等のサービス提供方法とサービス内容、学校でのサービス提供方法とサービス内容、学校内や敷地内のサービス拠点であるファミリーセンター等の施設と利用の実態を示し、全体像を明らかにした。2、サービス対象とタイプ-サービス提供団体及びフル・サービス型コミュニティスクールでは、(1)学生、(2)学生の親と家族、(3)コミュニティに対してサポートを行い、(1)から(3)の対象にA,学習サービス、B、生活サービスを行い、その他のサービス1種類の計7種類の多様な内容のサポートサービスを行っている。3、サービス提供団体-州(例、ワシントン州)や市(例、セントルイス、デンバー市)が制度を設けて実施、民間団体や大学が実施、学校単独で実施等9種類のタイプがある。4、サービス内容-サービス提供団体で異なるが、A,学習サポートでは、英語等の読み書きの基本的学習から職業や環境、スポーツまで幅広く提供され、B,生活サポートでは、衣・食・住の基本的生活のサポートから、事件に関連した場合の法律相談や弁護、福祉サービス等への申請や代行まで幅広くサポートを行っている。5、サービスの提供時間-学生は授業開始前(食事を含む)、昼休み、放課後、土曜日や夏休み期間のサービスもある。学生の親や家族は夜間クラスもあるが昼間の時間帯(主婦は家庭での食事の準備等がある)、コミュニティには昼間と夜間の両時間帯に提供されている。6、サービスの活動場所-多くが学校施設を活用し、ファミリーセンター等はサービスの事務や会合等に活用されている。7、フル・サービス型コミュニティスクールの効果-恵まれない家庭や地域環境が多い学校で、学生が生き生きと学習し、貧しい地域であっても治安などの問題は少なく、フル・サービス型コミュニティスクールが学生や家族、地域に生きる目的を与えていることが明らかに出来た。