著者
西村 拓生 岡本 哲雄 吉田 敦彦 山内 清郎 井谷 信彦 辻 敦子 神戸 和佳子 山田 真由美
出版者
奈良女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2012-04-01

教育における宗教性は、教育という営みの根底を考える際に非常に重要な契機である。この問題を考える際に思想史的に注目すべきなのが、京都学派の哲学に源流をもつ教育哲学の系譜である。この研究では、京都学派教育哲学の諸思想を分析し、その中に、「生命性と超越」を鍵概念とする系譜、「臨床性から公共性」という志向をもつ系譜、そして「言語の限界と可能性」をめぐる系譜を見出した。さらに、その分析を基盤として、教育における宗教性・超越性に関する多様な思想史的・人間学的研究を行ない、包括的・体系的な研究への足掛かりを構築した。
著者
辻 敦子
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.159-172, 2009-03-31

In the context of modern education, which is based on the idea of steady growth and development of human beings, experience is usually considered as accumulative by human beings to strengthen the autonomous self. From this point of view, we tend to talk about our experiences rigidly and in a stereotyped way in which we can place events of our lives into a frame of understanding. However, it seems that there is a reduction of the concept of experience to the assumption of usefulness. and a kind of strange aspect of events will be missed in this way of talking about experience. To overcome this situation, I examine Walter Benjamin's concept of experience. Benjamin (1892 -1940) generally is known as a philosopher influenced by various aspects of thought, such as German idealism, Jewish mysticism, and Marxism. I will try to show the concept of experience in Benjamin's text, especially as this is revealed in his essay on Proust, M., Baudelaire. C. and Kafka, F., to elucidate the most vivid aspects of experience. In conclusion, I will show that Benjamin's concept of experience dispels the notion of experience that is popularly held and that is taken for granted in educational theorizing.