著者
李 虎栄 金 京煥
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.69, pp.90-107, 2006-07-31 (Released:2017-10-06)
参考文献数
7

Free newspapers are remarkable not only for the new business models they represent but also for their readership. They started as free commuter tabloids when existing newspapers were still pay-basis or when the paid newspapers were closed down. In Korea, it was in 2002 when free newspapers began to be distributed through transportations. In 2005, there were 9 free newspapers in Korea with the total circulation at 2.7 million. Most Korean free newspapers are published as tabloids or magazines. Seoul Metro and AM7 are smaller in volume with only 32 to 40 pages, while Daily Focus has up to 56 pages. Many readers of free newspapers are so-called 'new readers', who are young and did not read any newspapers in the past. Free newspapers highly depend on advertising revenues. In Korea's newspaper market, as for advertising, free newspapers at first had low intake levels. However, they have grown both in terms of volumes and shares of revenue. Free newspapers may hurt sales of traditional newspapers, weakening their existing standing in the market.
著者
松浦 さと子 石川 旺 川上 隆史 川島 隆 林 怡蓉 牧田 幸文 松浦 哲郎 小川 明子 櫻田 和也 津田 正夫 魚住 真司 山口 洋典 日比野 純一 小山 帥人 平塚 千尋 金 京煥 小山 善彦
出版者
龍谷大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

非営利民間放送は現在、コミュニティにおけるコミュニケーションを活性化し、社会的排除の削減に取り組む独立したセクターとして国際的に認知されつつある。しかしながら、このセクターの持続的発展のための法的・財政的・人的な前提条件は、日本においていまだ存在しない。ゆえに我々は、非営利放送局を支えるための体制の可能なモデルを、さまざまな国と地域における成功事例を比較参照することによって明らかにするよう努めた。