著者
下野 智史 児玉 斎 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 日本計算工学会
雑誌
日本計算工学会論文集 (ISSN:13478826)
巻号頁・発行日
vol.2017, pp.20170009, 2017-07-24 (Released:2017-07-24)
参考文献数
10

本研究では, ゴルフショットにおける再現性の指標として身体負荷量を提案し, 飛距離と再現性を同時に満たすためのゴルフシャフトの最適設計を試みた. 飛距離の指標となるヘッドスピードの算出には有限要素法, 再現性の指標となる身体負荷量の算出にはマルチボディダイナミクスによる逆動力学解析を用いた. 身体負荷量は, 閾値を考慮した上半身が発揮する関節トルクの総量と定義した. 最適化計算時には, 計算負荷を考慮して応答曲面法を用いた. パレート解より, ヘッドスピードを重視した場合, 身体負荷量を重視した場合それぞれの最適ゴルフシャフト及びそのときの動作が得られた. ヘッドスピードを重視した場合の最適シャフトを作成し実証実験を行った. コントロールシャフトと比較して, 飛距離が平均8yds, 再現性の評価項目とした左右方向における弾道のバラつきが平均16yds改善された.
著者
下野 智史 児玉 斎 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
pp.15-00294, (Released:2016-01-22)
参考文献数
13
被引用文献数
2 1

Taylor-made designs are required for golf clubs, in particularly for golf shafts, because the golf equipment have great effects on the performances of players. Our objective is to establish an optimal design method of golf shafts for each player depending on their swing motions. We measured the swing motions with a 6-axis sensor that inserted into the grip end not to prevent normal motions. We analyzed the head motions at the impact using FEM with the swing data, and we tried to figure out the best shaft spec for an optimal impact. The optimization algorithm was followed 4 skilled shaft designers, which means that we had optimized the 4 SPECs in turn as below; 1) Weight, 2) Torque, 3) Flex, 4) EI pattern. As a result, the distance of a subject, a female professional golfer of JLPGA, was improved 11yrd more with the optimized shaft, and she uses the optimized shaft for more than 2 years. Thus our method was proven to be efficacious for some typical players. On the other hand, we were not able to get desired results for another 2 subjects. We believe the causes of undesired results are that some players change their swing motions depending on the shaft spec. We ought to consider the motion adjustment depending on the shaft spec in order to design optimal golf shafts for each player in the near future.
著者
米倉 一男 服部 均 斉藤 弘樹 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 人工知能学会
雑誌
人工知能学会全国大会論文集 第34回 (2020)
巻号頁・発行日
pp.3H5GS305, 2020 (Released:2020-06-19)

機械設計では以前から機械学習を用いた最適設計手法が用いられてきた。近年の深層学習の進歩に伴って、これまでよりも推定精度が向上し、より幅広い設計プロセスに応用できるようになった。 本講演では深層学習を機械設計プロセスに応用するアプローチを三つ紹介する。すなわち回帰モデルによる性能推定、生成モデルによる形状生成、強化学習による形状修正である。これらの方法を、深層学習や深層強化学習wお用いた場合とそれ以外の方法を用いた場合を比較すると、深層学習等を用いた場合のほうが高精度で推定ができることを示す。これらのアプローチはデータを基にしているという意味でたデータ駆動型設計と呼べる。
著者
下野 智史 児玉 斎 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集
巻号頁・発行日
vol.82, no.834, pp.15-00294-15-00294, 2016
被引用文献数
1

Taylor-made designs are required for golf clubs, in particularly for golf shafts, because the golf equipment have great effects on the performances of players. Our objective is to establish an optimal design method of golf shafts for each player depending on their swing motions. We measured the swing motions with a 6-axis sensor that inserted into the grip end not to prevent normal motions. We analyzed the head motions at the impact using FEM with the swing data, and we tried to figure out the best shaft spec for an optimal impact. The optimization algorithm was followed 4 skilled shaft designers, which means that we had optimized the 4 SPECs in turn as below; 1) Weight, 2) Torque, 3) Flex, 4) EI pattern. As a result, the distance of a subject, a female professional golfer of JLPGA, was improved 11yrd more with the optimized shaft, and she uses the optimized shaft for more than 2 years. Thus our method was proven to be efficacious for some typical players. On the other hand, we were not able to get desired results for another 2 subjects. We believe the causes of undesired results are that some players change their swing motions depending on the shaft spec. We ought to consider the motion adjustment depending on the shaft spec in order to design optimal golf shafts for each player in the near future.
著者
河内 毅 栗山 幸久 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.84, no.862, pp.18-00063, 2018 (Released:2018-06-25)
参考文献数
11

In order to clarify the mechanism of the vehicle body hysteresis affecting “rigidity feeling”, one of the driver's sensory evaluation in the driving test, the influence of friction acting on spot welding flanges on hysteresis, which is drawn by the displacement-load diagram of double-hat-shaped parts assembled by spot welding under static or relatively slow deformation, is experimentally and numerically evaluated. The hysteresis of two specimens, one has the contact around R-tangent of flanges and the other has it around edge, are compared and it is confirmed that the former type has larger hysteresis than the latter. The hysteresis is evaluated by the friction loss which is energy dissipation generated only by friction on the surfaces of the spot welding flanges. The loss calculated by the finite-element-method (FEM) with the contact and friction between two flange surfaces opposing each other has good agreement with that measured by the experiment. Additionally, by studying the detail of the relative slip and friction force distribution on the surface of two flanges obtained by the FEM analyses, the difference in hysteresis of two specimens and the cause of the friction loss are discussed.
著者
鈴木 克幸 原 康之 本間 理 髙屋 快 白幡 康弘
出版者
日本腹部救急医学会
雑誌
日本腹部救急医学会雑誌 (ISSN:13402242)
巻号頁・発行日
vol.35, no.3, pp.307-310, 2015-03-31 (Released:2015-06-11)
参考文献数
16

症例は56歳,男性。心窩部痛・嘔吐を主訴に前医を受診し,胸腹部造影CT検査所見で最大径50mmの巨大脾動脈瘤と完全内臓逆位を指摘され,手術目的に当科紹介となった。完全内臓逆位という破格があり,動脈瘤が直径50mmと大きいため開腹手術を選択した。脾動脈瘤と膵臓との癒着が高度であり,脾動脈瘤の切除は膵損傷および術後膵液漏の危険性が極めて高いと判断し,脾動脈結紮+脾臓摘出術を施行し,術後合併症なく経過した。脾動脈瘤は比較的まれな疾患であり,最大径50mm以上の報告例は極めて少ない。また,完全内臓逆位を伴う脾動脈瘤の手術例の報告はない。今回われわれは完全内臓逆位を伴う最大径50mmの脾動脈瘤に対して手術を施行したので,文献的考察を加え報告する。
著者
河内 毅 栗山 幸久 鈴木 克幸
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.855, pp.17-00334-17-00334, 2017 (Released:2017-11-25)
参考文献数
15
被引用文献数
1

In order to clarify the mechanism of the vehicle body hysteresis affecting “rigidity feeling”, one of the driver's sensory evaluation in the driving test, the influence of friction acting on spot welding flanges on hysteresis, which is drawn by displacement - load diagram under static or relatively slow deformation of double-hat-shaped parts assembled by spot welding, is experimentally evaluated. By measuring the difference between loss energy of a specimen with strong contact on welding flanges and that of another specimen without contact, friction loss (energy dissipation generated only by friction excluding inevitable loss energy for measurement possessed by testing system itself) is calculated. The friction loss rising with increasing load amplitude and load rate confirms that friction hysteresis occurs in the structure even under the elastic deformation. In this paper, the load rate dependence and the extrapolation point to the zero load rate are evaluated as the dynamic and static characteristics of friction loss, respectively. As a result, the dynamic characteristic obtains a result proportional to the load amplitude, and the static characteristic is proportional to the square of the load amplitude. Additionally, a model with the reaction force as the sum of linear elastic resistance due to bending and shear deformation, Coulomb friction proportional to amplitude of displacement and viscous friction is proposed. Using this model, the prediction of static and dynamic characteristic of the friction loss shows good agreement with results of the experiment. Finally, the friction-induced hysteresis led from the model is quantitatively discussed.
著者
大坪 英臣 北村 欧 鈴木 克幸
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
1999

1989年のアラスカ沖のエクソンバルデス号の座礁事故後、相次ぎ発生するタンカーからの油流出事故は、海洋環境に甚大な影響を与えるとともにその対策の必要性を強く認識させた。タンカーの構造に対しても、国際海事機関(IMO)において二重殻またはそれと同等な効果を持つことが義務づけられた。しかし、その後もタンカーからの油流出事故は引き続き起こっている。96年2月にはシーエンプレス号がイギリスで座礁事故を起こし、6万5千トンの原油の流出事故を起こし大規模な環境汚染を引き起こした。日本でも、97年1月に発生したナホトカ号の事故は、日本近海で発生した油流出事故としては最大の被害を与え、97年7月には東京湾でダイアモンドグレース号が座礁事故を起こし、国民に油流出事故の脅威及びその対策の必要性を強く認識させた。本研究では、この事故時の油流出を低減する技術等の研究を行い、将来の基準化、MARPOL条約の改正に向けてその妥当性を検討した。緩衝型船首構造の有効性を検討した。詳細FEM解析、模型試験により衝突の簡易評価式を作成し、試設計した緩衝型船首構造に対してシリーズ計算を行った。最後に、緩衝型船首構造を設計する際の指針を示した。今後、緩衝型船首構造が真に有効性を発揮するためには基準化が必要となる。その際には、船首構造を具体的に規定するのではなく、船首構造が持つべき単位面積あたりの圧潰強度の上限、下限(船首構造が柔らかすぎる場合は逆に吸収エネルギーが小さくなり、危険側になる)を規定する必要がある。本研究では基準案における具体的な強度の策定まで行うことはできなかったが、試設計した緩衝型船首構造の有効性をシリーズ計算により確認し、基準となるべき具体的な設計指針を示した。