著者
伏木 ももこ 太田 和希 長谷川 孔明 大島 直樹 岡田 美智男
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.22, no.4, pp.443-456, 2020-11-25 (Released:2020-11-25)
参考文献数
27

“Nudge theory,” an approach to influence people’s decision making, channels people’s behavior by designing environmental cues. We have been studying driving agents that encourage drivers to drive safely and make better behavioral choices for gently driving. Therefore, we attempted to apply a type of Nudge theory called default effect to driving agents. An example of the default effect is an instance wherein people need to make decisions immediately. They are more likely to follow other people’s opinions instead of considering the optimal choice. In this paper, we discuss the research outline of NAMIDA0, a multi-party interaction driving agent, and its application based on the Nudge theory.
著者
西村 駿 長谷川 孔明 大島 直樹 岡田 美智男
雑誌
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2022論文集
巻号頁・発行日
vol.2022, pp.24-27, 2022-08-25

いまや日常化したアルコールによる手指消毒は、無機質であり面倒になりつつある。 本研究では子どもたちの動きに合わせて手をそっと伸ばし、アルコールを吹きかけようとするロボットを構築し、ロボットと心を一つにできたことの喜びや幸福感を味わえる関係性について議論している。 本デモ発表では、〈iBones〉の相互行為の様相やインタラクションデザインについて述べる。
著者
長谷川 孔明 林 直樹 岡田 美智男
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.21, no.3, pp.279-292, 2019-08-25 (Released:2019-08-25)
参考文献数
18

How do we interact with mechanical systems? Users command something, and the systems always accept and react it. In other words, it is a "Leader-follower" relationship. Thinking about a scene where you walk in a park with your friend, on the other hand, there are neither a definite leader nor a follower. They co-adjust the walking direction and the pace by considering each other from implicit body movements. We named the relationship that people co-adjust each other "Side-to-side relationship." In this research, we attempt to construct "Side-to-side relationship" between a human and a robot by utilizing a robot platform "Mako-no-te" that can walk hand in hand with its human partner. We conducted an experiment with three conditions; human leading condition, robot leading condition, and co-adjusting condition. As a result, the robot of the co-adjusting condition was evaluated more favorable, active, and lifelike than one of other conditions.
著者
本所 然 長谷川 孔明 大島 直樹 岡田 美智男
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.25, no.3, pp.203-218, 2023-08-25 (Released:2023-08-25)
参考文献数
19

In the field of Human-robot interaction (HRI), there have been various discussions on interaction and communication. Among them, anthropomorphism research has focused on familiar artifacts in daily life. In this study, we implemented a lamp-based Robject “Lumos” and verified the nature of Robject, through interaction experiments with “Lumos”. Finally, we discuss design theory of Robject.
著者
肥田木 遼 本所 然 長谷川 孔明 大島 直樹 岡田 美智男
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.25, no.3, pp.231-240, 2023-08-25 (Released:2023-08-25)
参考文献数
18

The field of Human-Robot Interaction (HRI) has begun to consider “robjects”, interactive robotic artifacts the design of which is based on objects rather than living creatures. We build a microphone-shaped robject “Whimbo” that expresses the minimal hearership to a speaker and listens to a speaker’s one-sided speech. The minimal hearership does not use of verbal behavior, but is expressed through body movements, which are nonverbal behaviors. We believe that this minimal hearership allows users can disclose their concerns and frustrations, which are difficult to speak to a human. In this paper, we prepared three conditions of “Whimbo” with different expressions of the hearership as a robject listener and conducted the experiment to evaluate examinee’s impressions, for example, ease of speaking and interest in speaking.
著者
住田 拓郎 上村 綜次郎 長谷川 孔明 岡田 美智男 大島 直樹
雑誌
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2022論文集
巻号頁・発行日
vol.2022, pp.93-95, 2022-08-25

人と人とが一緒に何かを成し遂げるには協調性を必要とする。 人とロボット、あるいはロボット同士で互いに「こうして欲しいな」という気持ちを汲み取り行動することは可能だろうか。 本発表では、人とロボットとが身体的協調を伴ないながら目的に向かって貢献しあうことで、一体感を生みだすロボットを提案する。
著者
湊本 耕己 長谷川 孔明 大島 直樹 岡田 美智男
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.23, no.3, pp.277-286, 2021-08-25 (Released:2021-08-25)
参考文献数
21

Self-augmentation media such as power-assisted suits and AR technology have been studied to "directly" impart the properties and capabilities of media to humans. We propose “Caug Studio”, a novel architecture of self-augmentation media that "indirectly" extends human capabilities by drawing human creativity into the incompleteness of media properties. “Caug Studio” is characterized not only by the incompleteness of the media that draws in human's potential, but also by the expansion of creative abilities such as drawing and music making, and by the co-creative expansion in which humans and media complement each other to create a single work. In this paper, we evaluate and discuss the effectiveness of “Caug Studio” from the viewpoint of well-being using a singing music robot, “Tune-born”, which was developed based on “Caug Studio”.