著者
相川 充 高本 真寛 杉森 伸吉 古屋 真
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.27, no.3, pp.139-150, 2012

The purpose of this study was to develop a scale to measure individual teamwork competency in a group. In Study 1, we constructed a preliminary version of the teamwork competency scale consisting of five subscales: communication, team orientation, back up, monitoring, and leadership. Undergraduate students (N=409) answered these preliminary subscales. Based on the results of item analysis, a final and reliable version of the five subscales was constructed. The validity of these subscales was confirmed by confirmatory factor analysis, structural equation modeling, and multiple population analysis. In Study 2, members (N=58) of university student clubs answered these subscales. The self-evaluated scores of the members whose teamwork behavior was highly evaluated by the club leader were statistically higher than those with a lower evaluation. Study 3 addressed industrial workers (N= 76) in a company whose scores of these subscales had a moderately positive or negative correlation with other measures, including self-rated and peer-rated teamwork behavior. It was concluded that these five subscales measure different aspects of teamwork competency with a certain validity.
著者
高本 真寛 古村 健太郎
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.66, no.1, pp.14-27, 2018-03-30 (Released:2018-04-18)
参考文献数
38
被引用文献数
7 4

本研究は,大学生がアルバイトを行うことによって精神的健康と修学にどのような影響を受けるのかについて検討した。研究1では,大学生284名を対象に,アルバイト就労と抑うつとの関連を検討した。決定木分析の結果,心理的負荷のかかる出来事(職場での人間関係のトラブルやサポート源の消失)の方が深夜勤務よりも抑うつへのリスクが高いことが示された。研究2では,大学生324名を対象に,アルバイト就労と修学との関連について検討した。決定木分析の結果,アルバイト就労による授業等の欠席および期末試験期間中のアルバイト就労が修学困難に対するリスク要因となることが明らかとなった。本研究の結果から,大学生が修学に支障を来すにいたるまでのプロセスには,(a)アルバイト中に心理的負荷のかかる出来事を経験することで精神的不調になり修学困難に至る,(b)深夜勤務による睡眠不足や疲労の蓄積が大学への出席に支障を来すことで修学困難に至るという2つの存在が示唆された。
著者
高本 真寛 相川 充
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.83, no.2, pp.108-116, 2012
被引用文献数
2

This study developed the Coping Scale for Interpersonal Stress Events, and evaluated its validity. This scale is composed of the following subscales based on the goals of the coping: problem-focused coping, emotion-focused behavioral coping, and emotion-focused cognitive coping. Based on previous research, a pilot study was used to construct scale items, considering the goals of coping to reduce measurement error. In Study 1 (<I>N</I> = 348), the validity of the scale was examined using several statistical analyses. Study 2 (<I>N</I> = 182) and Study 3 (<I>N</I> = 161) report correlations between the Coping Scale for Interpersonal Stress Events and several theoretically relevant scales. Based on these results, it was concluded that the scale and subscales are valid for measuring interpersonal stress coping.