著者
大島 純 大島 律子
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.16, no.3, pp.390-414, 2009 (Released:2010-09-10)
参考文献数
55
被引用文献数
8

The paper is aimed at discussing the contribution of cognitive science and the learning sciences to Japanese education. First, the authors describe the emergence of a new educational discipline, the learning sciences, and its methodological approach to educational practice called the design-based research. In particular, the emphasis is placed on how unique the methodology is by explaining the progressive refinement of classroom practices based on design principles. Secondary, the author's design-based research project is given as an example of how the learning sciences contributes to the classroom practice in Japan. Furthermore, the design-based research is discussed as a new systemic program for teacher education. Finally, the authors propose an approach to new educational reform based on evidence from the learning sciences research.

言及状況

外部データベース (DOI)

はてなブックマーク (1 users, 1 posts)

チュートリアルで紹介された大島・大島(2009)「エビデンスに基づいた教育:認知科学・学習科学からの展望」 #jsise2013

Twitter (5 users, 5 posts, 5 favorites)

【1日1本教育関連論文 10日目】 J-STAGE Articles - 「エビデンスに基づいた教育:認知科学・学習科学からの展望 」https://t.co/zgw0V4sMw7
チュートリアルで紹介された大島・大島(2009)「エビデンスに基づいた教育:認知科学・学習科学からの展望」 #jsise2013 / “_pdf” http://t.co/t1PtKrAEoK

収集済み URL リスト