著者
長峯 聖人 湯 立 三和 秀平 海沼 亮 浅山 慧 外山 美樹
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.94.22205, (Released:2022-11-01)
参考文献数
27

Scheduling is essential for the pursuit of everyday goals. Individual differences in scheduling are known as scheduling styles. Two subtypes of scheduling styles, clock-time style (based on time) and event-time style (based on progress), have recently been focused on as being related to individual differences in self-control. This study developed the Japanese version of the Task Scheduling Questionnaire (TSQ) for assessing people’s trait-like scheduling styles. We conducted three studies to examine the relationship between scheduling styles and university students’ pursuit of academic goals. Studies 1 and 2 surveyed university and high school students. The results indicated that the Japanese version of the TSQ had good reliability and validity. Study 3, using the Japanese version of the TSQ, revealed that the event-time style was positively associated with academic engagement, learning behavior, and university students’ academic performance. In contrast, the clock-time style was not associated with academic indicators. We have discussed the limitations of this study and the relationship between clock-time style and everyday goal pursuit.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (5 users, 5 posts, 2 favorites)

J-STAGE Articles - スケジューリングスタイルと日常における目標追求との関連 https://t.co/n4rrSPwY1P
時刻重視と出来事重視の2側面からスケジューリングスタイルを測定する尺度の日本語版を作成し、構成概念妥当性とエンゲージメント、学習時間、成績との関連を示した研究。 【論文】長峯他(2022) 心研 https://t.co/Prj6fGSwlR
大学生と高校生で、活動の進捗具合に応じてスケジューリングを行うスタイルは学習行動や学業指標と正の相関を持っていたけど、実際の時刻(何時何分)を基準にスケジューリングを行うスタイルは学業指標と関係しなかったよという研究。心理学研究の早期公開。 https://t.co/tWbOLhUFuF
J-STAGE Articles - スケジューリングスタイルと日常における目標追求との関連 https://t.co/xdSxvlgPdx

収集済み URL リスト