著者
長峯 聖人 外山 美樹
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.90.18206, (Released:2019-09-20)
参考文献数
49
被引用文献数
4

Nostalgia is a sentimental longing for a one’s past. It is an emotion that is known to contribute to multiple adaptabilities. We conducted three studies to develop the Japanese version of the Southampton Nostalgia Scale (SNS), which assesses how often people experience nostalgia on a daily basis. Study 1 indicated that the factor structure of the Japanese version and the original version of the SNS are similar and that the Japanese version of the SNS has acceptable test-retest reliability. Study 2 revealed that the factor structure of the Japanese version of the SNS is stable regardless of age. Finally, Study 3 showed that the pattern of correlational relationships of the Japanese version with explicit variables is similar to the original version of the SNS. These results indicate that the Japanese version of the SNS has acceptable validity and reliability.
著者
長峯 聖人 湯 立 三和 秀平 海沼 亮 浅山 慧 外山 美樹
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.94.22205, (Released:2022-11-01)
参考文献数
27

Scheduling is essential for the pursuit of everyday goals. Individual differences in scheduling are known as scheduling styles. Two subtypes of scheduling styles, clock-time style (based on time) and event-time style (based on progress), have recently been focused on as being related to individual differences in self-control. This study developed the Japanese version of the Task Scheduling Questionnaire (TSQ) for assessing people’s trait-like scheduling styles. We conducted three studies to examine the relationship between scheduling styles and university students’ pursuit of academic goals. Studies 1 and 2 surveyed university and high school students. The results indicated that the Japanese version of the TSQ had good reliability and validity. Study 3, using the Japanese version of the TSQ, revealed that the event-time style was positively associated with academic engagement, learning behavior, and university students’ academic performance. In contrast, the clock-time style was not associated with academic indicators. We have discussed the limitations of this study and the relationship between clock-time style and everyday goal pursuit.
著者
長峯 聖人 外山 美樹
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.67, no.3, pp.190-202, 2019-09-30 (Released:2019-11-14)
参考文献数
66
被引用文献数
1 3

青年期において時間的展望は重要な役割を持っており,特に未来展望はアイデンティティの形成やwell-beingと密接な関連があるとされる。一方で,時間的展望を形成する要因について十分に明らかになっているとはいえない。本研究は,時間的展望(特に未来展望)の形成に影響する要因としてノスタルジアを取り上げ,実験的にノスタルジアを喚起した群(ノスタルジア群)とそうでない群(統制群)の間で,喚起後の時間的展望の程度に差がみられるかどうか検討することを目的とした。またその際,未来展望の群間差を本来性によって説明できるかどうかについても検討を行った。大学生44名が実験に参加し,それぞれノスタルジア群か統制群にランダムに割りあてられた。実験の結果,まずノスタルジア群は統制群よりも未来についてポジティブな態度をとっており,ネガティブな態度をとっていないことが示された。これらの結果は,現在および過去への態度についても同様であった。また,群間における未来へのポジティブ(ネガティブ)な態度の差は,本来性によって有意に媒介されることが示された。最後に,研究のデザインおよび時間的展望の下位概念という観点から本研究の課題と展望について議論された。
著者
外山 美樹 長峯 聖人
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.70, no.2, pp.178-191, 2022-06-30 (Released:2022-07-12)
参考文献数
31
被引用文献数
1 2

本研究の目的は,新型コロナウイルス感染症拡大の状況下において,正常性バイアスが生じているかどうかを検討すること,および新型コロナウイルス感染症に関する認知(自身の感染可能性,感染者増加可能性,終息の予期,感染予防の自覚,自粛の自覚)が非自粛行動,感染者への怒り,ストレスならびに抑うつと関連するのかどうかを検討することであった。調査対象者は,東京都に在住の20歳代から60歳代の710名で,2つの時点でweb調査を実施した。本研究の結果より,新型コロナウイルス感染症拡大の状況のような慢性的,長期的な事象においても正常性バイアスが見られることが確認された。また,新型コロナウイルス感染症に関する認知の内容(自身の感染可能性の認知,外界のリスク認知,安全性に関する認知)によって,どの側面と関連するのかが異なることも明らかとなった。さらに,感染予防の自覚と自粛の自覚においては,2ヶ月後の非自粛行動を予測することが示された。今後は,新型コロナウイルス感染症拡大の状況下における正常性バイアスのより長期的な影響を検討するとともに,正常性バイアスの規定要因を検討することの必要性が議論された。
著者
外山 美樹 長峯 聖人 浅山 慧
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.70, no.1, pp.19-34, 2022-03-30 (Released:2022-03-30)
参考文献数
45
被引用文献数
3

本研究は,大学生を対象にし,努力に対する信念についてその構造を明らかにし,その個人差を測定することができる尺度を作成すること,ならびに努力についての信念が目標追求行動と関連しているのかどうかを検討することを目的とした。研究1ならびに研究2より,努力についての信念は,「重要・必要」,「コスト感」,「才能の低さの象徴」,「効率重視」,「環境依存性」,「義務・当然」そして「外的基準」に分類されることが示され,これら7つの下位尺度から成る努力についての信念尺度を作成した。研究2―研究4より,本研究で作成した「努力についての信念尺度」は,一定の信頼性(内的一貫性と時間的安定性)と妥当性(構造的な側面の証拠,外的な側面の証拠)を備え持っていることが確認された。また,研究4より,個人が持っている努力についての信念によって,目標達成が困難になった時の目標追求の仕方が異なることが示され,努力についての信念は行動を規定する要因であることが明らかとなった。今後は,本研究で作成された「努力についての信念尺度」を用いて,さまざまな行動(e.g., 学習行動)との関連について検討することが望まれる。
著者
海沼 亮 長峯 聖人 湯 立 三和 秀平 浅山 慧 外山 美樹
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.31, no.1, pp.15-17, 2022-04-28 (Released:2022-04-28)
参考文献数
12
被引用文献数
1

The present study aimed to examine the effects of basic psychological need support behavior from teachers on learning behavior with an emphasis on regulatory focus. Junior High School Students (N=341) completed the questionnaire. Hierarchical multiple regression analysis indicated that autonomy support behavior from teachers predicted behavior engagement and persistence in learning of the promotion focus. The results suggest that autonomy support behavior from teachers plays an important role in supporting learning behaviors for junior high school students with high promotion focus.
著者
外山 美樹 湯 立 長峯 聖人 三和 秀平 相川 充
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.90.17059, (Released:2019-06-20)
参考文献数
42
被引用文献数
1

Correlations between the type of regulatory focus orientation and performance levels were investigated from the perspective of conserving cognitive resources. University students (N = 64) participated in the experiment. They were induced to have a promotion- or prevention-focused orientation and were required to conduct a lower priority task followed by a higher priority task. Results indicated that when the prevention-focused orientation was activated, participants did not spend much effort to achieve lower priority tasks and the performance level was lower compared to when the promotion-focused orientation was activated. It was considered that the intention for conserving cognitive resources increased because the prevention-focused participants knew that they would be engaging in a higher priority task in the future. Conversely, these same participants demonstrated higher performance in higher priority tasks implemented later, compared to when the promotion-focused orientation was activated. The above results suggest that cognitive resources are allocated intentionally under prevention-focused conditions.
著者
長峯 聖人 外山 美樹 三和 秀平 湯 立 黒住 嶺 相川 充
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.17301, (Released:2018-01-15)
参考文献数
28

Research has suggested that regulatory fit creates value. In this study, the regulatory fit was defined as the fit between the regulatory focus and the advertising messages. We investigated the effects of regulatory fit on the evaluation of messages when familiarity with the message was low. This hypothesis was supported by two observations; when the familiarity with a message was low, regulatory fit was not observed among participants with a prevention focus. In contrast, regulatory fit was observed among participants with a promotion focus, with a higher preference for two-sided advertising. The significance of familiarity on the effects of regulatory fit and value is discussed.
著者
長峯 聖人 湯 立 三和 秀平 海沼 亮 浅山 慧 外山 美樹
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.94, no.1, pp.65-75, 2022 (Released:2023-04-25)
参考文献数
27

Scheduling is essential for the pursuit of everyday goals. Individual differences in scheduling are known as scheduling styles. Two subtypes of scheduling styles, clock-time style (based on time) and event-time style (based on progress), have recently been focused on as being related to individual differences in self-control. This study developed the Japanese version of the Task Scheduling Questionnaire (TSQ) for assessing people’s trait-like scheduling styles. We conducted three studies to examine the relationship between scheduling styles and university students’ pursuit of academic goals. Studies 1 and 2 surveyed university and high school students. The results indicated that the Japanese version of the TSQ had good reliability and validity. Study 3, using the Japanese version of the TSQ, revealed that the event-time style was positively associated with academic engagement, learning behavior, and university students’ academic performance. In contrast, the clock-time style was not associated with academic indicators. We have discussed the limitations of this study and the relationship between clock-time style and everyday goal pursuit.
著者
外山 美樹 長峯 聖人 湯 立 三和 秀平 黒住 嶺 相川 充
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.65, no.4, pp.477-488, 2017 (Released:2018-02-21)
参考文献数
40
被引用文献数
8 11

本研究の目的は,制御適合の観点から,制御焦点が学業パフォーマンスに及ぼす影響について検討することであった。具体的には,制御焦点(促進焦点と防止焦点)と学習方略(熱望方略と警戒方略)が適合した時に,高い学業パフォーマンスを収めるのかどうかを検討した。分析対象者は大学生100名であった。学習方略は,マクロ理解方略,ミクロ理解方略,拡散学習方略,そして,暗記方略を取りあげ,学業パフォーマンスは,授業の定期試験(空所補充型テスト,記述式テスト)の成績をその指標として用いた。本研究の結果より,促進焦点の傾向が高い人と防止焦点の傾向が高い人のどちらが優れた学業成績を示すのかではなく,高い学業成績につながる目標の追求の仕方が,両者では異なることが明らかとなった。促進焦点の傾向が高い人は,マクロ理解方略を多く使用している場合に,記述式テストにおいて高い学業成績を収めていた。一方,防止焦点の傾向が高い人は,ミクロ理解方略を多く使用している場合に,空所補充型テストにおいて高い学業成績を収めていた。制御適合に関する一連の研究(Higgins, 2008)で示されている通り,促進焦点の傾向が高い人は熱望方略を使用する時に,かたや防止焦点の傾向が高い人は,警戒方略を使用する時に制御適合が生じることによって,それらに合致したパフォーマンスが向上すると考えられた。
著者
長峯 聖人 外山 美樹
出版者
日本感情心理学会
雑誌
感情心理学研究 (ISSN:18828817)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.22-32, 2016-11-30 (Released:2017-02-22)
参考文献数
27
被引用文献数
2

Japanese people’s experience of nostalgia was investigated and difference between nostalgia in Japan, and in English-speaking countries were compared. Undergraduate student participants (N=61) were divided into three conditions: “nostalgic recollection”, “ordinary recollection”, and “positive recollection”. Content analysis indicated that consistent with previous studies, Japanese students describe more about themselves, or about a relationship with a specific person during nostalgic narratives than in other narratives. However, the proportion of description including acceptance of the past was lower than in previous studies. Results also indicated that less positive and more negative affect were observed in the nostalgic recollection condition than in the other two conditions. In addition, there was more “bittersweet” affect in the nostalgic recollection condition. Furthermore, no appreciable differences were observed in the three conditions in relation to the three major functions of nostalgia―self-esteem, meaning in life, and perceived social support. We have discussed the necessity for exploring the uniqueness of nostalgia in Japan compared to that in English-speaking countries.
著者
長峯 聖人 菅原 大地
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.93.21231, (Released:2022-11-01)
参考文献数
35

Mixed emotions are defined as the co-occurrence of positive and negative emotions. In recent years, research has often focused on individual differences in the experience of mixed emotions. In this study, we conducted two studies to develop the Japanese version of the Trait Mixed Emotions Scale (TMES) which can assess the tendency to experience mixed emotions in daily life. Study 1 revealed that the Japanese version of TMES has certain level of internal consistency and that the pattern of correlational relationships of the Japanese version of TMES with explicit variables are consistent with previous studies and theoretical assumptions. Furthermore, Study 1 suggested that the TMES can be interpreted with three subscales. Study 2 revealed that the Japanese version of TMES has acceptable test-retest reliability and that the factor structure of TMES in Study 1 was replicated. Finally, some issues and prospects for future research on mixed emotions were discussed.
著者
外山 美樹 湯 立 長峯 聖人 三和 秀平 相川 充
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.65, no.3, pp.321-332, 2017 (Released:2018-02-21)
参考文献数
54
被引用文献数
10 8

本研究の目的は, ポジティブなプロセスフィードバック(以下, PosiProFB)とネガティブなプロセスフィードバック(以下, NegaProFB)が受け手の動機づけに与える影響において, 制御焦点が調整変数となりうるのかどうかを検討することであった。実験参加者は大学生64名であった。本研究の結果より, プロセスフィードバックが受け手の動機づけに及ぼす影響は, 制御焦点によって異なることが示された。促進焦点の状況が活性化された場合には, NegaProFBよりもPosiProFBが与えられた方が次の課題への努力が高く, 課題への興味が向上することが示された。一方で, 防止焦点の状況が活性化された場合には, 逆に, PosiProFBよりもNegaProFBが与えられた方が次の課題への努力が高く, 課題への興味が向上することが示された。また, 自由時間中の課題従事の有無においては, 制御焦点およびフィードバックの影響が見られなかった。獲得の在・不在に焦点が当てられている促進焦点は, PosiProFBが与えられた時に制御適合が生じる一方, 損失の在・不在に焦点が当てられている防止焦点は, NegaProFBが与えられた時に制御適合が生じ, その結果, 動機づけ(次の課題への努力, 課題への興味)が高まるものと考えられる。
著者
外山 美樹 長峯 聖人
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.92, no.6, pp.543-553, 2022 (Released:2022-02-25)
参考文献数
51
被引用文献数
1

The purpose of this study was (a) to develop the Coping Strategies for Difficult Goals Scale, which consists of five subscales: “goal level adjustment,” “goal strategy adjustment,” “goal content adjustment,” “goal disengagement,” and “goal continuation”; and (b) to examine the relationship between coping strategies and well-being when goal achievement is difficult. College students participated in this study. The results indicated that (a) the Coping Strategies for Difficult Goals Scale has adequate validity and reliability; (b) goal disengagement was negatively associated with well-being, whereas goal content adjustment was positively associated with well-being; (c) the relevant well-being aspects differ between goal level adjustment and goal strategy adjustment; and (d) while goal persistence was associated with psychological well-being, it was also associated with depression. Finally, we offered specific suggestions for future research.
著者
外山 美樹 長峯 聖人 湯 立 肖 雨知 三和 秀平 相川 充
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.91, no.3, pp.155-164, 2020 (Released:2020-08-25)
参考文献数
42
被引用文献数
2

This study focused on the relationship between regulatory focus and creative performance. We investigated the effects of ego involvement on enhancing motivation in task performance. We hypothesized that there are no differences in creativity based on the degree of ego involvement in promotion-focused individuals, whereas creativity would be higher in prevention-focused individuals with higher ego involvement. University students (N = 128) participated in the study. The results supported the hypothesis. When ego involvement was high, there were no differences in creativity between promotion-focused and prevention-focused individuals on three indicators of creativity. Based on these three indicators, prevention-focused individuals were more creative than promotion-focused individuals. Moreover, prevention-focused individuals who worked on a task patiently and persistently achieved equal or better creative performance than promotion-focused individuals.
著者
湯 立 外山 美樹 長峯 聖人 海沼 亮 三和 秀平 相川 充
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.92.20326, (Released:2021-12-25)
参考文献数
34
被引用文献数
1

Regulatory fit theory (Higgins, 2000, 2008) proposes that people experience regulatory fit when they pursue a goal in a manner that sustains their regulatory orientation. The present study applied the regulatory fit theory and examined the relationship between regulatory focus and student engagement. We hypothesized that a fit between chronic regulatory focus (promotion or prevention focus) and motivational regulatory strategies in difficult learning situations enhances emotional, cognitive, and behavioral engagement. We conducted a survey among Japanese college students (N = 304) to test this hypothesis. The results indicated that increasing the levels of emotional and behavioral engagement were more strongly related to the frequent use of strategies to enhance self-efficacy in promotion-oriented individuals than in prevention-oriented individuals. These results partly supported the regulatory fit hypothesis. We discussed the results of this study in terms of theories of motivation.
著者
長峯 聖人 外山 美樹
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.69, no.2, pp.175-186, 2021-06-30 (Released:2021-07-21)
参考文献数
45
被引用文献数
3

近年では,制御焦点と具体的な他者との関連についての研究が増加している。その中で長峯他(2019)は,競争場面における他者に着目し,特性として促進焦点的な個人にとってはライバル関係が適応的な結果につながることを示した。本研究は長峯他(2019)の知見を踏まえ,競争場面において,特性として防止焦点的な個人にとってはチームメイトとの関係が適応的な結果につながるかどうかを検討した。加えて長峯他(2019)に倣い,制御焦点の差異がチームメイトとの関係による影響を介し,チームへのコミットメントおよび集団的な動機づけに影響するかどうかを併せて検討した。大学生アスリートを対象とした調査研究の結果,まず特性として防止焦点的な個人はチームメイトとの関係によって義務自己の顕在化が生じやすいことが示された。さらに防止焦点的な個人は促進焦点的な個人よりもチームへの規範的コミットメントおよび集団的な動機づけの程度が高いことが明らかになった。加えて,それらの関連は,義務自己の顕在化によって媒介されることが併せて示された。最後に,本研究で制御焦点との関連がみられなかった変数に関する考察が行われた後,課題と今後の展望について議論された。