著者
岡本 紗知
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.44, no.3, pp.198-207, 2020 (Released:2020-10-10)
参考文献数
17

The division of science and humanities sometimes generates conflicts in our community. To identify a possible gap between the two areas, I conducted research to elucidate how university students define science and humanities. Forty-two undergraduate/graduate students were administered a semi-structured interview, and the collected data were analyzed by qualitative data analysis software. The analysis discovered 7 distinct categories that divided science and humanities: “target of interest”, “skill”, “nature of knowledge production”, “direction of knowledge production”, “process of thinking”, “starting point of thinking”, and “end point of thinking.” “Process of thinking” was the most popular category; however, considerable diversity existed among students’ views. These categorizations also suggested their non-negligible association with ontologies, epistemologies, and methodologies adopted in academic disciplines. Further analysis revealed that science was associated with positivism, monism, empiricism, and rationalism, whereas the humanities were linked to interpretivism and pluralism.

言及状況

外部データベース (DOI)

はてなブックマーク (3 users, 3 posts)

実験とレポートがあって、代返だけでは卒業できないのが理系かなw

Twitter (12 users, 13 posts, 8 favorites)

『国内ではこの区分を「理系はコミュニケーション能力に欠ける」や,「文系は論理的に考えられない」というような個人の特性や能力に関連づける傾向がある』(岡本,2020) (続 https://t.co/woIcuuCdFe
J-STAGE Articles - 学生は理系・文系をどのように定義するか―理論的立場に基づく考察― https://t.co/dm3EYOSIVV
文系と理系の違いはたった1つと、私は思うてる。「本人が自分を文系といえば文系、理系といえば理系」みたいな。そもそも、文系理系なんて日本でしか使えない概念だしね。 https://t.co/50j4L5vLt2
学生は理系・文系をどのように定義するか―理論的立場に基づく考察― https://t.co/GGGCo66zA2
興味深い論文があった。 文系=感情みたいな意見があると理系は感情ないんかいってツッコみたくなるけど… 学生は理系・文系をどのように定義するか―理論的立場に基づく考察― https://t.co/DVPEIRAfUm
学生は理系・文系をどのように定義するか―理論的立場に基づく考察― https://t.co/KGVblaoUgX
“学生は理系・文系をどのように定義するか―理論的立場に基づく考察―” https://t.co/5kkNZcype0

収集済み URL リスト