著者
中瀬 雄三 塩野 竜太
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
日本体育学会大会予稿集
巻号頁・発行日
vol.70, pp.250_1, 2019

<p> 近年、日本バスケットボール協会が体罰や暴言を抑止するための施策が施行されたことや、Bリーグのクラブライセンス交付規則に「ユースチームなどの育成環境の構築」が掲げられ、育成年代の指導環境を改善しようとする動きが顕著である。しかし、指導現場における問題は看過できない。例えば、育成年代カテゴリーでの短期的成果としての勝利をあげるべく、専門競技の特定の戦術や技術のみを教え込むことで、動きの鋳型化や早期のバーンアウトにつながってしまうという問題(早期専門化)である。</p><p> プロバスケットボールクラブであるアルバルク東京のユースチームでは、上記のような問題を克服するため、ゲームを中心とした練習内容と潜在的学習を促す指導を実践している。そこで、本研究の目的は、上記指導環境におけるユース選手の競技力がいかに変容したかを発生運動学的視点から事例的に考察し、バスケットボールの育成年代を対象とした指導法に関する知見を導き出すことである。研究方法は、同チームのコーチである筆者による指導観察記録と、複数のアカデミーコーチや選手へのインタビュー記録を元に、現象学的方法である本質観取に基づき考察を実施する。</p>
著者
中瀬 雄三 佐野 淳
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
体育学研究 (ISSN:04846710)
巻号頁・発行日
pp.17034, (Released:2017-10-19)
参考文献数
44
被引用文献数
1

The purpose of this research was to clarify the structure of the momentum of basketball games as sensed by point guard players with excellent ability from the “Bewegungslehre des Sports” viewpoint in order to improve the tactical ability of basketball players. The study involved an interview survey of three such players. After considering the structure or the momentum of games, the following points became clear.  1. The players are aware that “continuity” and “compulsion” form the nature of game momentum. These two characteristics are seen as both Good and Bad momentum.  2. “Player's feelings” were listed as one of the facets of game momentum. As a means of optimizing such feelings, priority was given to player encouragement and selection of tactics to make the game exciting. 3. “Play based on common tactical intention” was listed as another facet of game momentum. Games developed with such intention had the strongest possibility of winning, and the players considered that practicing it (or preventing the other team from doing so) without any difference in tactical intention created momentum.  4. “Player's feelings” and “play based on common tactical intention”, which contribute to momentum, were considered to be not independent but interactive.  5. As a result, it was clarified that “players' feelings” is a factor that can directly generate “game momentum” and that “game-related events” and “player's sense of value” are factors that can influence each other and are interdependently structured.