著者
古殿 幸雄
出版者
大阪国際大学
雑誌
国際研究論叢 : 大阪国際大学紀要 (ISSN:09153586)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.33-48, 2012-01-31

This paper is dedicated to the late Dr. E. M. Goldratt by whose passing I was deeply affected. Dr. Goldratt proposed the Theory of Constraints (TOC). This paper introduces Dr. Goldratt's TOC which is based on the premise that the rate of goal achievement is limited by constraints which it then seeks to identify. TOC is systematized using the following management methods: Throughput Accounting, Process of Ongoing Improvement, Drum Buffer Rope, Thinking Process and Critical Chain Project Management; all of which are examined in this paper.
著者
賈 志聖 古殿 幸雄 カ シセイ コドノ ユキオ ChiaChihSheng Yukio Kodono
雑誌
国際研究論叢 : 大阪国際大学紀要 = OIU journal of international studies
巻号頁・発行日
vol.27, no.3, pp.143-159, 2014-03-31

Tingyi (Cayman Islands) Holding Corp. (the Company), and its subsidiaries (the Group) specialize in the production and distribution of instant noodles, beverages and instant food products in the People’s Republic of China (PRC). The Group started its instant noodle business in 1992, and expanded into the instant food and beverage businesses in 1996. In March 2012, the Group further expanded its beverage business, and a strategic alliance between the Company and PepsiCo in the PRC beverage business was established. The Company exclusively manufactures, bottles, packages, distributes and sells PepsiCo soft drinks in China. The Group’s three main business segments have established leading market shares in the PRC’s food industry. As of December 2012, the Group was the market leader in instant noodles and ready-to-drink teas, gaining 56.4% and 44.2% market shares respectively. In this paper, we try to research the success of management strategy and perform a VRIO analysis of the company.
著者
中村 俊輔 古殿 幸雄
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
日本知能情報ファジィ学会 ファジィ システム シンポジウム 講演論文集
巻号頁・発行日
vol.25, pp.200-200, 2009

本研究では、消費者の需要予測モデル構築のために、経営データを調査し、同時に気温などの気象データを調査した。そして、これらの関係を統計的に明らかにすることで、消費者の需要予測モデルの構築を、気象データを用いて行う。また、解析結果から得られた要因を用いて需要予測を行うファジィ推論モデルを構築している。
著者
陳 法恩 古殿 幸雄 チン ホウオン コドノ ユキオ Faen Chen Yukio Kodono
雑誌
国際研究論叢 : 大阪国際大学紀要 = OIU journal of international studies
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.37-56, 2014-10-31

The Chinese market is indispensable to international automobile companies, who are thus expanding investment in the country’s automotive industry. To increase their market share in China, automobile manufacturers and independent automotive enterprises have implemented a series of management strategies. Consequently, competition in China is becoming increasingly intense. At the same time, Chinese automobile companies have no international brand recognition. In this paper, an independent automobile enterprise of China examined using the fuzzy 5F (threat of new entrants , rivalry among existing firms , threat of substitute products or services , bargaining power of buyers , bargaining power of suppliers) analysis. We think that the application of fuzzy theory to management methods will contribute to the development of the Chinese automobile industry.
著者
中村 俊輔 古殿 幸雄
出版者
バイオメディカル・ファジィ・システム学会
雑誌
バイオメディカル・ファジィ・システム学会誌 (ISSN:13451537)
巻号頁・発行日
vol.10, no.1, pp.26-32, 2008-01-31

本研究では、消費者の需要予測モデル構築のために、まず、あるアパレル店舗の1年間(2005年9月から2006年8月まで)の日ごとの売上高を調査した。この調査の目的は消費者の需要予測モデルの構築にある。また、同モデルを気象要因との関連で考察するために、この間の気温や湿度など、気象データを調査した。そして、売上高と気象要因の関係性を明らかにするための統計学的分析を試みる。まず始めに、相関分析と分散分析を適用することで日々の売上高と気象要因との関係について解析を試みる。この解析結果から、とりわけ重要と考えられる気象要因を選定する。続いて、得られた要因を用いて需要予測を行うファジィ推論モデルを構築する。そこで、今回は、以前提唱された1ヶ月ごとのファジィ推論モデルを応用し、より精密な予測が期待されると考える。最終的に、今回提案するファジィ推論モデルと、上述の既存モデル、ならびに回帰分析での予測との比較を試みる。そこでは、本稿において提案されるファジィ推論モデルの有用性が考察されている。本考察により、人々の消費行動は、多大とは言えないまでも、ある一定のレベルで気象要因に左右されることが伺い知れた。
著者
中村 俊輔 古殿 幸雄
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
知能と情報 : 日本知能情報ファジィ学会誌 : journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics (ISSN:13477986)
巻号頁・発行日
vol.20, no.2, pp.211-217, 2008-04-15

本論文は,人間の日常生活行動の中で,購買行動に着目しつつ,企業のマーケティング活動や需要予測などを円滑に行うためのファジィ推論モデルの構築を試みる.具体的には,主成分分析の適用によって有用になるであろう気象要因の選定を行い,また,来客数と気象要因の相関分析をも試みる.そして,分散分析を適用する事によって,日々の売上高や来客数と気象要因との関係について解析を行う.これらの解析結果から,人間の購買行動に影響を及ぼす気象要因を選定し,ファジィ推論モデルが構築される.最後に,著者らは需要予測の想定の確立を試みる,同時に,本ファジィ推論モデルの有用性を明らかにするために,従来の予測手法である回帰分析の予測結果と比較する.
著者
中村 俊輔 古殿 幸雄
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
知能と情報 (ISSN:13477986)
巻号頁・発行日
vol.20, no.2, pp.211-217, 2008-04-15 (Released:2008-07-04)
参考文献数
9

本論文は,人間の日常生活行動の中で,購買行動に着目しつつ,企業のマーケティング活動や需要予測などを円滑に行うためのファジィ推論モデルの構築を試みる.具体的には,主成分分析の適用によって有用になるであろう気象要因の選定を行い,また,来客数と気象要因の相関分析をも試みる.そして,分散分析を適用する事によって,日々の売上高や来客数と気象要因との関係について解析を行う.これらの解析結果から,人間の購買行動に影響を及ぼす気象要因を選定し,ファジィ推論モデルが構築される. 最後に,著者らは需要予測の想定の確立を試みる.同時に,本ファジィ推論モデルの有用性を明らかにするために,従来の予測手法である回帰分析の予測結果と比較する.