著者
吉野 大輔
出版者
社団法人 可視化情報学会
雑誌
可視化情報学会誌 (ISSN:09164731)
巻号頁・発行日
vol.34, no.133, pp.20-25, 2014 (Released:2015-04-01)
参考文献数
18

本論では,知覚心理学における錯視を数々の図形や研究例を挙げて紹介する.そして錯視と芸術の関係,錯視量と美的印象の判断値との関係性について検討した研究を取り上げる.我々は錯視量が段階的に変化するように図形の複雑さを操作し,それにともなう図形の美的印象を測定した.研究結果は、錯視量が多い図形では美的判断の値も高くなる事を示唆するものであった.また錯視量と美的判断値は、両方とも単純すぎず複雑すぎない図形でそれぞれの値が最大となるV字形の関数に従う事が明らかとなった.   美的判断と刺激要素が与える感覚印象を対応関係で一義的に捉えるのではなく,むしろ「全体としての図」のまとまり方が判断値に影響している事が示唆された.この事から錯視を規定する要因と美的判断値を同様の枠組みで捉える際には,刺激の要素がどのように最適な構造としてまとまりを構成するかという,知覚構造を考慮にいれて検討する必要があるだろう.
著者
高草木 明 吉野 大輔
出版者
一般社団法人 日本建築学会
雑誌
日本建築学会技術報告集 (ISSN:13419463)
巻号頁・発行日
vol.17, no.35, pp.233-238, 2011-02-20 (Released:2011-02-18)
参考文献数
18
被引用文献数
2 1

The maintenance records at a certain large-scale hospital, the total floor area 75,311m2 hospital building and 12,793m2 health checkup center, are investigated. The monthly and daily data of electricity, gas and water consumption are obtained. The paper presents the features of the hospital and the outline of the buildings at first, and then annual or monthly electricity and gas consumption, including CGS operation results, and water consumption are analyzed. Then, using the daily data, the correlation between the energy consumption and the enthalpy of outside air, the difference of the data on holidays, and the annual characteristics of energy and water consumption at weekdays are presented. The paper also shows the daily maximum electric power and the restraint kW-value for the electricity demand management.
著者
鎌田 晶子 臼井 信男 吉野 大輔
出版者
文教大学
雑誌
人間科学研究 = Bulletin of Human Science (ISSN:03882152)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.153-160, 2010-03-01

The mere exposure effect for merchandise was examined experimentally using two-alternative forced choice tasks (N = 88). Relations between the features of merchandise and the mere exposure effect were examined with impression tests for each item of merchandise (N = 67). The results showed that repeated exposure increased preference for everyday products (i.e., toilet paper, scissors, pencils), but not for adornments (such as bouquets) which were more likely to evoke aesthetic emotions. Discussion focuses on the relations between mere exposure and affective evaluations of different products.商品に対する単純接触効果について、二肢強制選択法を用いて実験的に検討した(N = 88)。商品ごとに印象評定を行い(N = 67)、商品の特徴と単純接触効果の関係について検討した。その結果、はさみ、シャープペンシル、トイレットペーパーのような実用品については単純接触効果が認められ、花束のような美的印象や感情が喚起されやすい装飾品には単純接触効果が認められなかった。感情的評価と単純接触効果の生起の関係について考察した。
著者
鎌田 晶子 臼井 信男 吉野 大輔
出版者
文教大学
雑誌
人間科学研究 (ISSN:03882152)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.153-160, 2010-03-01

商品に対する単純接触効果について、二肢強制選択法を用いて実験的に検討した(N = 88)。商品ごとに印象評定を行い(N = 67)、商品の特徴と単純接触効果の関係について検討した。その結果、はさみ、シャープペンシル、トイレットペーパーのような実用品については単純接触効果が認められ、花束のような美的印象や感情が喚起されやすい装飾品には単純接触効果が認められなかった。感情的評価と単純接触効果の生起の関係について考察した。