著者
四宮 正親
出版者
経営史学会
雑誌
経営史学 (ISSN:03869113)
巻号頁・発行日
vol.29, no.3, pp.35-72, 1994-10-30 (Released:2009-11-06)

The purpose of this paper is to examine how the foreign affiliated companies contributed to the Japanese modernization of management system in production, marketing and employment mechanism in the pre-war period. In production, the Japanese companies studied production technology, mass production system and Taylor system. In marketing, the Japanese companies studied franchise system and sales in installment system. In employment mechanism, the Japanese companies did away with subcontract system and introduced the direct employment. In conclusion, the Japanese modernization of business management has been done throughout the transfer of business system that the foreign affiliated companies had introduced. At the same time, both the Japanese companies and the foreign affiliated companies have taken a positive attitude to R & D.
著者
四宮 正親
出版者
関東学院大学経済研究所
雑誌
経済系 (ISSN:02870924)
巻号頁・発行日
vol.237, pp.28-43, 2008-10

本稿は,第2次大戦前における日本の自動車流通販売について考察し,特に外国メーカーの近代的な自動車流通販売体制の導入と,そこでの外国メーカーとディーラーの関係に着目した。外国メーカーが採用したフランチャイズ・システムにもとづくディーラー網の構築と,潜在需要の開拓に結びついた販売金融制度は,従来の輸入代理商を通じての販売に比べると,日本の自動車市場を大きく開くことにつながった。ただし,自動車先進国アメリカの,成熟した自動車流通販売システムの日本への直接的な導入は,外国メーカーと傘下ディーラーの関係に大きな問題をもたらした。両者の関係は,必ずしも協力的なものとは言えず,むしろ抑圧的でさえあった。そしてそれは,フランチャイズ方式にもとづくディーラー・システム自体のもつ構造的な問題であったため,交渉力確保のためディーラーの組織化の動きを促した。
著者
四宮 正親
出版者
経営史学会
雑誌
経営史学 (ISSN:03869113)
巻号頁・発行日
vol.27, no.2, pp.1-30,i, 1992-07-30 (Released:2009-11-06)

The Japanese automobile market in pre-war had been dominated by Japan Ford and Japan GM. So, the aim of automobile industrial policy was to protect the market against foreign companies, to foster domestic manufacturers and finally to control the industry. Specially the army had intended to eliminate the foreign companies after the 1931 Manchurian incident.After the army occupied Manchuria in 1931, heavy-industrialization policy had been executed by Japan there. Aircraft and automobile industries as the war industries had been thought important. Army had intended to protect the automobile market and to foster the automobile industry in Manchuria.The goal of the 1936 Automobile Manufacturing Business Law was to permit the automobile manufacturing business and to eliminate the foreign companies. Furthermore, the law was to protect the automobile market against foreign companies in Manchuria. Substantially it had been prohibited for foreign companies to make inroads into Manchurian market.In fostering the automobile industry in Japan and Manchuria, Manchurian market was very important in these two points : 1. As the market of Japanese automobiles.2. In fostering the auto business in Manchuria.Therefore in order to foster the automobile industry, the operation of foreign companies in Manchuria had never been permitted.
著者
四宮 正親
出版者
関東学院大学経済経営学会
雑誌
経済系 = Kanto Gakuin journal of economics : 関東学院大学経済経営学会研究論集 (ISSN:02870924)
巻号頁・発行日
vol.272, pp.1-15, 2017-07

明治・大正期に輸入外国車の販売代理商が形成され,日本における自動車販売はスタートした。自動車について理解の乏しかった明治末から大正の初めにかけて,輸入車ディーラーはハイヤー事業やバス事業などにも進出して自動車販売事業の不採算性を補うとともに,自動車の用途拡大とその利便性の啓蒙に一役買ったことが知られている。輸入車ディーラーのパイオニア的活動の一つひとつが,わが国における自動車産業の発展と自動車社会の進展に大きく貢献したことは疑う余地がない。本稿では,萌芽期の自動車販売の一つのケースとして,日本自動車の創業とその後の経営について検討し,萌芽期の自動車販売における同社の経営活動の意義について考察を加える。