著者
野尻 洋平 寺島 拓幸 水原 俊博
出版者
名古屋学院大学総合研究所
雑誌
名古屋学院大学論集 社会科学篇 = THE NAGOYA GAKUIN DAIGAKU RONSHU; Journal of Nagoya Gakuin University; SOCIAL SCIENCES (ISSN:03850048)
巻号頁・発行日
vol.56, no.1, pp.59-77, 2019-07-31

本稿の目的は,アメリカ北西部に位置するオレゴン州ポートランド市における消費文化について,現地での観察調査およびインタビュー調査の知見をふまえつつ,消費社会学的な視点から考察を行なうことである。「全米一住みたい街」と形容されるポートランドは,都市計画・都市政策の成功した街,参加民主主義の成功事例として有名であり,さらには魅力的な消費文化の発信地として世界的に知られている都市である。本稿では,ポートランド消費文化を特徴づける要素として,エコ,ローカル,DIY 志向を取り上げ,それぞれについて考察を行なう。また,既存のポートランド消費文化が影響をこうむる可能性のある,いくつかの社会的な変化についても併せて指摘する。
著者
寺島 拓幸
出版者
経済社会学会
雑誌
経済社会学会年報 (ISSN:09183116)
巻号頁・発行日
vol.41, pp.211-223, 2019 (Released:2021-09-10)

According to the representative literature (Botsman and Rogers 2010; Gansky 2010; Rifkin 2014), some socio-cultural factors are thought to have affected strongly the recent global diffusion of the sharing economy. In this paper, in terms of economic sociology, we took up three factors that are weakening in materialism, the rise in eco-consciousness, and the degree of social capital. And then we verified the relationship between those three factors and the intention to use the sharing economy services. The data (N = 1,609) from the consumer survey conducted between September and October 2016, in Tokyo metropolitan area were used for the verification. Our results indicated that, contrary to what was considered in the previous studies, the materialistic attitude prompted the intention to use. Eco-consciousness was also positively correlated with the intention. Concerning the social capital, while networks and norms both had a positive relation to the intention to use, the trust had statistically nothing to do with it.
著者
寺島 拓幸
出版者
経済社会学会
雑誌
経済社会学会年報 (ISSN:09183116)
巻号頁・発行日
vol.38, pp.133-143, 2016 (Released:2021-04-01)

Many of the previous studies in economic sociology have regarded credit cards as tools which cultivate consumerism and facilitate excessive spending or indebtedness. In light of those previous studies, two issues were examined: (1) the link between consumerist attitudes and credit card possession or usage; (2) the effect of credit card possession on consumer spending. Using the data from the survey on financial behaviors conducted in Japan, we verified the hypothesis that credit cards encourage hyperconsumption. A total of 1,823 subjects responded to the survey. Logistic regression and quantile regression analyses were used for the verification. Our results showed that credit card possession and single payment were positively correlated with the “rational” consumer attitude which is cost-conscious, calculating and frugal. Meanwhile, credit card possession pushed up monthly household spending slightly. Therefore, these results suggested the possibility that while consumers are possessing and using credit cards with the intention to save money, credit cards make them spend a little more.
著者
間々田 孝夫 水原 俊博 寺島 拓幸 廣瀬 毅士 朝倉 真粧美 呉 金海 野尻 洋平 遠藤 智世
出版者
立教大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

本研究は東アジアを調査地域として、グローバル化する消費文化についてアメリカ型への画一化と非アメリカ的な多様化の実相を理論的、実証的に明らかにしようとするものである。2007~2008年度の期間、将来的な東アジアでの本格調査を見据えて東アジア地域の消費文化について文献の検討をとおした理論研究をおこなった。また、こうした理論研究をふまえて国内(首都圏)では大規模質問紙調査を実施して一定の成果をあげた。