著者
小山 静子
出版者
実践女子大学
雑誌
実践女子大学下田歌子記念女性総合研究所 年報 = The Annual Bulletin of the Shimoda Utako Research Institute for Woman (ISSN:24342718)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.(71)-(86), 2021-03-15

Shimoda Utako (1854–1936), a renowned female educator, was severely criticized in the socialist daily newspaper The Heimin Shinbun in 1907. The newspaper insulted her and printed as many as 41 serial articles between February 24th and April 13th where she was referred to as “the vamp.” This paper examines the logic and background of the Shimoda-bashing in relation to contemporary insults directed at female students, and considers their historical meaning. The results are the following. First, Shimoda, along with female students, was sexualized, and baselessly slandered in the media as being sexually “corrupt.” Second, both Shimoda and female students were perceived as threats to the conventional gender order, who challenged the traditional idea of femininity, since Shimoda was active in a male-dominated area and female students were considered to be getting secondary education that was supposed to belong to men. Third, Shimoda, in particular, was seen as an “enemy of the working class” by socialists in the context of class conflict. The relentless personal attacks on Shimoda were based on a two-fold antipathy toward her, induced by class politics as well as gender politics.
著者
佐藤 和夫 井谷 惠子 橋本 紀子 木村 涼子 小山 静子 片岡 洋子
出版者
千葉大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2003

本研究では、日本が男女共同参画社会をめざすためには、男女共学、共修がどのように実施されるべきかについて、高校を対象に分析検討を行った。男女共学、共修は男女平等教育にとって必要な基礎的条件ではあるが、隠れたカリキュラムにおけるジェンダーに無自覚なまま共学、共修を実施しても、共学、共修がただちに男女平等教育には結びつかない。そのため、男女共学や共修の現状を明らかにしながら、男女平等をつくるための共学、共修とはどうあるべきなのかについて、以下の3つの調査領域における研究において析出した。1,福島県の男女共学化および共修の現状調査福島県は、男女共同参画社会の実現のための施策の一環として、長らく残っていた別学高校をすべて共学化した。その共学化実現過程や高校の現状について、聞き取りと観察および質問紙調査を組み合わせて分析、考察した。2,関西(大阪)の私立高校の共学化戦略と共学、別学の現状調査福島県とは対照的に公立高校はすべて共学だった大阪府では、私立高校が別学校を提供してきた。近年、共学化が進んでいる大阪の私立学校での別学、共学の経営戦略および生徒への質問紙調査によって、共学、別学の比較検討を行った。3,高校での体育共習の指導場面の観察調査男女共修の高校の体育の授業場面において、教師の声かけが生徒が男子か女子かで異なること、そこに教師のジェンダー観があらわれ、ジェンダーの利用と再生産が行われていることなどについて、授業観察の分析を行った。