著者
小関 俊祐 小関 真実 中村 元美 大谷 哲弘 国里 愛彦
出版者
一般社団法人 日本認知・行動療法学会
雑誌
認知行動療法研究 (ISSN:24339075)
巻号頁・発行日
vol.44, no.1, pp.29-39, 2018-01-31 (Released:2018-06-18)
参考文献数
21
被引用文献数
3

本研究は、児童の行動抑制および行動賦活の傾向を把握する自己記入式尺度のBehavioral Inhibition System and Behavioral Activation System Scale(児童用BIS/BAS尺度)日本語版を作成し、信頼性と妥当性の検討を行うことを目的とした。本研究では、小学3年生から6年生1,624名を対象に調査を行った。確認的因子分析の結果、児童用BIS/BAS尺度は原版と同様の4因子構造を示した。信頼性において、児童用BIS/BAS尺度はBAS-刺激追求のα係数は低かったが、全体としては十分な内的整合性と再検査信頼性を示した。また、BISは、抑うつと正の相関を示し、外向性および情緒安定性と負の相関を示した。BASは、攻撃行動および外向性と正の相関を示し、抑うつおよび情緒安定性と負の相関を示した。以上より、児童用BIS/BAS尺度の構成概念妥当性が確認された。
著者
高橋 史 小関 俊祐 小関 真実
出版者
公益財団法人 パブリックヘルスリサーチセンター
雑誌
ストレス科学研究 (ISSN:13419986)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.77-83, 2014 (Released:2014-10-31)
参考文献数
11
被引用文献数
1

The purpose of this study is to examine the effect of social skills training (SST) on children’s self-efficacy for receiving new classmate. A total of 33 elementary school students in the fifth grade participated class-wide SST, while the other 36 children in the same grade were administered into waiting-list control group. Training sessions were held in the daily-used classroom and targeted two social skills: friendship-making skills and problem-solving skills. Participants’ social skills and self-efficacy for receiving new classmate were measured through self-reported questionnaires. Results showed that children, only in SST group, decreased their social withdrawal and increased self-efficacy for receiving new classmate. Correlational analysis revealed that the change of prosocial behavior through training was positively correlated with the change of self-efficacy. In contrast, the change of social withdrawal and aggressive behavior were negatively correlated with the change of self-efficacy. Finally, methodological issues and future directions are discussed.