著者
樋口 利彦 菊池 滉 朝岡 幸彦
出版者
一般社団法人 日本環境教育学会
雑誌
環境教育 (ISSN:09172866)
巻号頁・発行日
vol.23, no.3, pp.3_93-104, 2014 (Released:2016-03-25)
参考文献数
16

This study analyzed a five-year adult learning course focusing on conservation of the natural environment in suburban area. The course included field trip activities involving visits to certain communities to observe their environmental conservation efforts, as well as observations of the natural environment and landscape of participants’ community. Our analysis sought to determine whether field trips lead to acquisition of knowledge of action strategies for conservation of the natural environment. Data obtained from 124 descriptions of impressions written by members were divided into individual words through text mining. Cluster analysis using 63 words with high appearance frequency revealed nine themes. Two themes, “Activities/Programs of Conservation” and “Citizen Participation,” suggested that the trips facilitated opportunities for the participants to witness citizen volunteers and government officials together creating conservation plans and managing the parks and conservation areas to conserve the natural environment. It is suggested that the community regime on citizen’s participation contributing to the successful policy and action, as collaborative planning for conservation, is important for the acquisition of action strategies for environmental conservation. These findings implied that acquiring information about citizen participation influencing the process of successful environmental policy and action is important in education focusing on environmental behavior. Statistical analysis revealed that the occurrence ratios of both themes, “Activities/Program of Conservation” and “Citizen Participation”, were relatively higher in educational programs for visits to other communities than in other programs such as lectures and environmental surveys of their community. Additionally, both themes were closely related to the “Action/Attitude” word group. Thus, field trips enabled participants to understand the importance of community participation and learn of environmental action strategies through observing effective policies and citizen participation.
著者
千賀 裕太郎 土屋 俊幸 朝岡 幸彦 三橋 伸夫 鎌田 元弘 廣田 純一 柏 雅之 堀口 健治
出版者
東京農工大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

地域住民・NPO・企業・行政のパートナーシップを構築することで、多様な地域再生活動を展開する「中間支援型組織」としてのグラウンドワーク組織の普及・定着に関する研究を行った。このなかで、グラウンドワークが農村を含めた全国各地においていかに活動を展開し、地域住民、地域企業等の参加を組織し、環境改善および雇用創出を通じて地域の持続的活性化へと結び付けてきたのか、その構造を明らかにし,特に弱い経済条件の地域におけるグラウンドワークの更なる普及・発展の条件を明らかにした。
著者
高橋 満 石井山 竜平 広森 直子 笹原 恵 槇石 多希子 朝岡 幸彦 千葉 悦子 大高 研道 宮崎 隆志 松本 大
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

日本の社会教育制度は、福祉国家的な施策として制度化がすすめられてきた。しかしながら、この制度や管理運営の在り方は、経済のグローバル化や、これへの政策的応答としての自由主義的改革のもとで機能不全に陥っている。本研究では、これに対して、ソーシャルガバナンスという「パートナーシップ型の統治」モデルを提案している。それは、行政とともに市場やNPOなどの多様な主体がステークフォルダーとして独自な役割を果たすものとして参入し、新しい公共性をつくりあげるものである。
著者
朝岡 幸彦 南里 悦史 降旗 信一 小川 潔 能條 歩 石崎 一記 福井 智紀
出版者
東京農工大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本プロジェクトに関連してすでに活動を開始している「自然体験学習実践研究会」に自然保護教育や自然体験キャンプなどで取り組まれてきた手法を積極的に位置づけ、その評価を通して自然体験学習に関わる指導者養成のあり方を体系的に提起することを目標とした。指導者養成のためのカリキュラム作成及び実践モデルの実施をめざした総合的研究であり、自然体験学習実践研究会を中心に自然体験学習の指導者養成システムに関する幅広い論点の提起と整理がなされた。