著者
末田 真樹子
出版者
国公私立大学図書館協力委員会
雑誌
大学図書館研究 (ISSN:03860507)
巻号頁・発行日
vol.107, pp.1705, 2017-12-29 (Released:2017-12-29)

英国における電子リソースの利用統計についてその活用事例を報告し,日本における利用統計の現状と可能性について検討する。本稿は平成28年度に実施したインタビュー調査に基づき,電子ジャーナル・電子ブックの利用統計を一元的に提供するJournal Usage Statistics Portal (JUSP)の現状と課題,各図書館におけるJUSPの利用状況,利用統計を中心とした電子リソース管理について報告する。JUSPは意思決定において,利用統計を活用できるように設計されており,参加機関は各状況に応じて利用している。最後に国内の利用統計および電子リソース管理業務の動向についても概観する。
著者
末田 真樹子 堀 一成 久保山 健 坂尻 彰宏 スエダ マキコ ホリ カズナリ クボヤマ タケシ サカジリ アキヒロ Sueda Makiko Hori Kazunari Kuboyama Takeshi Sakajiri Akihiro
出版者
大阪大学全学教育推進機構
雑誌
大阪大学高等教育研究 (ISSN:21876002)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.55-60, 2014-03-31

This paper describes the “workshop for report writing” as an example of collaborative work between library staffs, faculty members and teaching assitants, and report on its practice and challenges for the future. In recent years, many university libraries have been working on learning support activities while cooperating with faculty members. In Osaka University Library, we have been working learning support activities such as provision of a place for learning and human supports. For example, workshops with Center for Education in Liberal Arts and Sciences, support for class and cosponsored events with students. Since 2010, Osaka University Library has held workshops to learn academic skills. The “workshop for report writing” is one of them, and it was renewed in 2012, and has the following feature : Co-operation with faculty members, library staffs and teaching assistants. Library staffs give lectures and facilitate group work.
著者
末田 真樹子 花﨑 佳代子
出版者
一般社団法人 情報科学技術協会
雑誌
情報の科学と技術 (ISSN:09133801)
巻号頁・発行日
vol.68, no.9, pp.462-466, 2018-09-01 (Released:2018-09-01)

神戸大学附属図書館デジタル版新聞記事文庫は,神戸大学経済経営研究所の所蔵する明治末~1970年の新聞記事切抜帳コレクション約3,200冊のうち,戦後までの記事約38万件の画像と本文テキストを対象に電子化公開を進めるデジタルアーカイブである。2000年のサービス開始以来コンテンツの公開を続け,現在約30万件を公開する。本稿では,新聞記事文庫の成り立ちとその独自の価値を再確認するとともに,デジタル版新聞記事文庫の利用傾向を,Google Analyticsでのアクセスログ調査や二次利用の具体例から分析する。最後に,今後のさらなる活用に向けた課題を述べる。
著者
末田 真樹子
巻号頁・発行日
2020-11-16

学術コミュニケーション技術セミナー(JPCOAR Monday), 2020年11月16日(月), オンライン
著者
末田 真樹子 堀 一成 久保山 健 坂尻 彰宏 スエダ マキコ ホリ カズナリ クボヤマ タケシ サカジリ アキヒロ Sueda Makiko Hori Kazunari Kuboyama Takeshi Sakajiri Akihiro
出版者
大阪大学全学教育推進機構
雑誌
大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies (ISSN:21876002)
巻号頁・発行日
no.2, pp.55-60, 2014

This paper describes the "workshop for report writing" as an example of collaborative work between library staffs, faculty members and teaching assitants, and report on its practice and challenges for the future. In recent years, many university libraries have been working on learning support activities while cooperating with faculty members. In Osaka University Library, we have been working learning support activities such as provision of a place for learning and human supports. For example, workshops with Center for Education in Liberal Arts and Sciences, support for class and cosponsored events with students. Since 2010, Osaka University Library has held workshops to learn academic skills. The "workshop for report writing" is one of them, and it was renewed in 2012, and has the following feature : Co-operation with faculty members, library staffs and teaching assistants. Library staffs give lectures and facilitate group work.