著者
松本 彩
出版者
奈良大学文学部文化財学科
雑誌
文化財学報
巻号頁・発行日
vol.6, pp.19-36, 1988-03

仏像光背は、仏身より発する光明を具体的に表現したものであり、仏像彫刻の一部として意味深い存在でもある。インドで聖者を示す光背が釈迦牟尼像にとりつけられて以来、インド、西域、中国、朝鮮と時代や地域を経て展開し、わが国には飛鳥時代に伝来する。そして、断続的な大陸との交流によってその様式を受容しつつも、わが国独自の発展を遂げてきた。このようなわが国光背の歴史のなかで、和様の大作といわれる藤原時代の平等院鳳鳳堂本尊・阿弥陀如来坐像の飛天光背は、日本仏像光背の一様式を築いた代表的遺品である。しかし、ほぼ同じこの時期、この光背の完成形ともいうべき平等院鳳鳳堂本尊光背の対局には、奈良地方を中心として製作された板光背と呼ばれる形式があり、これもまたわが国光背の研究の上では欠かすことのできない遺品群として注目される。そしてこの二つの光背様式は、以後の光背の形式に大きな影響を与えることとなる。本論ではこの二つの光背に着目し、その源流や成立、背景となる仏教史をもふまえながら、その展開について考察していきたいと思う。
著者
田中 吉史 松本 彩季
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.20, no.1, pp.130-151, 2013-03-01 (Released:2014-11-20)
参考文献数
33
被引用文献数
2

It is known that naïve viewers have “reality constraints” in art appreciation, namely strong tendency to insist on identifying depicted object and its realistic expression in the artwork. Relaxing the reality constraints might help the naïve viewer to appreciate artworks in more creative way. In this paper we investigated whether reading com-mentary on artwork helps appreciation and what kind of commentary is more effective. Fifty college students without particular art education participated in an experiment. The participants were assigned to one of four conditions. The experiment consisted of two phases: preliminary appreciation phase and main appreciation phase. In the pre-liminary appreciation phase, three groups of participants were presented paintings by Renoir, Matisse and Klee, and made free descriptions on their thoughts on each paint-ing. Along with each of painting, a commentary on objects depicted in the painting was provided to participants in object commentary condition, a commentary on formal and technical aspects of the painting was provided to formal commentary condition, and no commentary was provided no commentary condition. No preliminary appreciation condition skipped the preliminary appreciation phase. After the preliminary apprecia-tion phase, all the participants were presented two paintings by Gogh and Kandinsky without any commentary and made free description. Analysis of free description in main appreciation phase showed that (1) reading commentary activated verbalization during the appreciation, (2) the participants generally focused on what was depicted in the painting, (3) reading commentary on technical aspects was more effective for relaxing reality constraints and deepening the experience of paintings.