著者
池田 央
出版者
日本行動計量学会
雑誌
行動計量学 (ISSN:03855481)
巻号頁・発行日
vol.8, no.1, pp.30-41, 1981-08-01 (Released:2010-06-28)
参考文献数
26
被引用文献数
1
著者
坂元 昂 池田 央 牟田 博光
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学雑誌 (ISSN:03855236)
巻号頁・発行日
vol.2, no.4, pp.125-136, 1977-12-30

放送大学で将来採用する可能性のある学習形態を想定し,放送その他各種の情報媒体を総合的に活用してどこまで学習効果を高められるかを3科目について検証した.科目の最終学力成績を決める大きな要因は,3科目とも,基本的には個人の能力であるが,能力差を除いて考えれば,放送のみよりは通信教育を加えたほうが,さらにスクーリングを加えたほうが成績がより向上する.その他の要因として,科目によって異なるが,番組内容に対する興味,関心,予備知識の大小,などが成績に寄与しているといえる.成績以外の学習効果として,学習継続意欲をみてみれば,科目によって説明力の大きい変量は異なるものの,内容の興味,関心,期待の充足度,疲労など,概して情意的,態度的要因が寄与している.
著者
池田 央
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.35, no.4, pp.194-203, 1964 (Released:2010-07-16)
参考文献数
10

1. Vector analysis has been widely used in such fields as factor analysis, regression analysis, and the analysis of variance. It is also applicable to the field of test theory.2. Let the transpose of an N-column vector XT={X1, X2, …Xi, …XN}T whose i-th element is the score of the i-th person on the test under consideration.By assuming that the mean of test scores for N persons is zero and by adjusting the unit of the vector, we can obtain the following relations: 1) The length of the vector is equal to the standard deviation of the test scores. 2) The cosine of the angle between two test vectors is equal to the correlation between the two sets of test scores. (See Fig. 1 on Top Page 2.)3. The classical test theory starts from the following assumption and definition in terms of vector algebra: 1) A test vector X may be divided into two orthogonal components, X=T+E and TT·E=0. (See Fig. 4 on Top Page 3.) 2) Two test vectors, X1 and X2, having such characteristics among components that T1=T2, E1T·E2=T1T·E2=E1T·T2=0, and √E1T·E1=√E2T·E2 are called parallel test vectors in a sense that their true components are parallel. (See Fig. 5 and 6 on Top Page 3.)Almost all the basic theorems given in the first nine chapters of Gulliksen's book, “Theory of Mental Tests (1950, Wiley)”, can be derived from the above assumptions without any complicated calculation.4. For example, the reliability coefficient of a test is the square of the cosine of the angle between the test vector X and its true component T. This is equal to the cosine of the angle between two vectors of parallel tests, X1 and X2. (See Fig. 4 on Top Page 3.)5. Spearman-Brown's prophecy formula is considered as the square of the cosine of the angle between the vector sum of parallel tests and the vector sum of their true components. (See Fig. 8 on Top Page 5.)6. The validity coefficient between a test vector X and its criterion vector Y is defined as the cosine of the angle between X and Y. The formula for “Correction for Attenuation” is obtained by calculating the cosine of the angle between the true component of the test vector and that of the criterion vector. (See Fig. 9 on Top Page 7.)7. Errors of measurement, substitution and prediction, pointed out by Gulliksen (1950, Chapter 4), are also interpretable by the concept of vector geometry. (See Fig. 7 on Top Page 5.)8. The use of vector method has at least two advantages; the first is the algebraic aspect which facilitates the solution of complex problems by the use of simple rules of vector operation, and the second is the geometric aspect which helps us in an intuitive understanding of the nature of problems by the use of geometric figures.
著者
池田 央
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学雑誌 (ISSN:03855236)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.3-13, 2000-06-20
被引用文献数
1

筆記試験から始まったテスト法の考え方ならびにその理論と技術の発展史を振り返り,この100年を客観測定の時代と位置付けた上で,これからのテスト技術が向かうであろう研究方向と,それに必要な課題と展望を行った.それはコンピュータと情報通信技術に支えられた「力量査定」の時代であり,従来のテストが果たしてきた狭い役割モデルの中でなく,学習活動そのものに深くかかわる広い教育行為の中に組み込まれたテスト技術でなければならないことが強調された.それは力動的テスト法とでもいうべきもので,高度な技術を必要とし,従来からの心理測定理論の延長線上にあるものばかりでなく,全く新しいパラダイム変換が要求されるものもあり,多くの分野から研究者の参入が期待されるものである.