著者
宜保 真喜子 浅井 玲子
出版者
日本教科教育学会
雑誌
日本教科教育学会誌 (ISSN:02880334)
巻号頁・発行日
vol.30, no.3, pp.41-47, 2007-12-25
被引用文献数
3

研究目的は,家庭科教育における高齢者に関する学習経験が高齢期思考度・支援度に及ぼす影響を明らかにすることである。沖縄の高校生1200人余にアンケート調査を行った。これまでの学習経験が1番多かったのは「高齢者に関する知識の説明・講義」,2番目に「体験グッズ」であった。興味関心がある学習で,1番多かったのが「体験グッズ」で,2番目が「地域の高齢者との交流」であった。家庭科教育において高齢期に関する学習経験「有」と答えた高校生は,「無」と答えた高校生に比較して高齢期思考度・支援度共に高くなっていた。また,高齢者と直接ふれあう学習経験の方が,直接は触れ合わない学習経験に比較して高齢期思考度・支援度共に影響が大きい事がわかった。
著者
浅井 玲子
出版者
法政大学スポーツ研究センター
雑誌
法政大学スポーツ研究センター紀要 = Bulletin of Sports Research Center, Hosei University (ISSN:21879168)
巻号頁・発行日
no.36, pp.51-54, 2018-03

本研究では,競技連盟主催の東京六大学野球ゼミナールの取り組みにおいて,大学スポーツの資源を活用し,学生がスポーツを支え,活性化する体験が,文部科学省が示す職業的発達や経済産業省が求める社会人基礎力の育成に寄与する可能性を検証することを目的とした。対象者は当該ゼミナールの1期生11 名であり,尺度として「改訂版社会人基礎力尺度」を使用し,2 年間の取り組みによって当該ゼミナールに参加しない大学生活と比較した場合に参加者がどのような力をつけることが期待されるか,「社会人基礎力」という視点から検証した。当該ゼミナールでの活動と,その他の大学生活での社会人基礎力獲得に対する期待を比較するために,回答結果を対応のあるt 検定を用いて分析した結果,ゼミナールの活動に参加した学生たちは,当該ゼミナールでの活動が社会人基礎力の獲得にポジティブな影響を与えると考えていることが示された。当該ゼミナールでの活動において,大学スポーツの現状,スポーツ界の現状を調査,分析し,企画の実現性を考慮するプロセスを経て提案を行うこと,また,自身の所属とは異なる大学の学生や多くの社会人との活動を通じて,社会人基礎力の獲得や向上への手応えを参加者が得ていることが示された結果であった。
著者
浅井 玲子
出版者
日本家庭科教育学会
雑誌
日本家庭科教育学会誌 (ISSN:03862666)
巻号頁・発行日
vol.50, no.3, pp.169-175, 2007
参考文献数
13
被引用文献数
3

The purpose of this study is to investigate the relationship between high school students' study experiences and their recognition of senior citizens' roles. The results were as follows: High school students' recognition of the senior citizens' roles was analyzed using factor analysis. Four factors were extracted including "Life perspective role," "Emotional help role," "Discipline and socialization role," and "Cultural legend role". There was a significant difference between students who studied senior citizens' roles and those who did not. The study experience in which the students had direct contacts with senior citizens showed the highest scores of directly get in touch. Factors that increased the score concerning students' recognition of senior citizens' roles were "Exchange experience between Senior citizens in community and students," "Exchange experience between senior citizens in nursing home and students" and "Interviewing senior citizens." The exchange program in home economics education was effective to improve students' understanding about senior citizens.