著者
白肌 邦生
出版者
日本創造学会, 北陸先端科学技術大学院大学
雑誌
第七回知識創造支援システムシンポジウム予稿集
巻号頁・発行日
2010-02-25

発明・発見をもたらした際の企業内研究開発人材の課題認識とその対応行動を明らかにするため,国内の科学技術学会賞受賞者706名にアンケート調査を実施した.調査分析の結果,(1)課題認識の多様性,(2)課題克服行動を支える3つの行動要素,(3)課題認識と行動戦略の対応関係,を明らかにした.本成果は発明・発見行動研究のみならず,効果的研究開発コーチングの展開にも寄与することが期待できる. : The aim of this paper is to reveal a corporate R&D personnel's way of thinking and behavior when they break through a difficult problem and achieve an invention or a discovery. We conducted questionnaire survey about invention and discovery activities for 706 corporate R&D personnel who wined a prize in Japanese leading academies. As a result of qualitative and quantitative data analysis, we clarified following three points: diverse way of thinking about the difficult problem, three basic behavioral elements behind breakthrough action, and relationship between recognition and approach to problem. Our findings can function as the first step in R&D coaching study.
著者
西中 美和 武田 英明 白肌 邦生 木下 裕介 増田 央
出版者
一般社団法人 人工知能学会
雑誌
人工知能学会全国大会論文集 第33回全国大会(2019)
巻号頁・発行日
pp.2I3OS15a01, 2019 (Released:2019-06-01)

本稿は未来共創を促進する「フューチャー・プロトタイピング手法」を提案するポジション・ペーパーである.この方法論は市民ワークショップでの使用を想定し,参加者が未来コンテキストを議論し共創するためのシミュレーション・プラットフォームである.また,未来におけるwell-being の議論における考えの変遷過程を明らかにしモデル化する.この研究は,人工知能研究にとっては倫理問題に対する1つのテーゼの提示として貢献する.実務的な貢献としては,将来へのニーズに基づいて未来を示すツールとして位置付ける.私たちは「より良く生きる」ということは、現世代だけではなく将来世代にとっても,「良く生きる」ことであり,幸せな状態ではないかと想定するためwell-beingを重視する.また,未来を考える際,人は自己を超えた将来的な考え方にある時点で変わる場合があるが,その変化によって社会も変わるのではないかと思うため,思考過程も重視する.考えの変化を起こすものが,この方法論であり,方法論の特徴としての創作ストーリーである.本稿においては,研究の概要,先行研究とリサーチ・クエスチョンを提示し,本研究の新規性を述べる.
著者
白肌 邦生 ホー バック
出版者
サービス学会
雑誌
サービソロジー論文誌 (ISSN:24355763)
巻号頁・発行日
vol.1, no.1, pp.1-9, 2018 (Released:2021-07-30)
参考文献数
58
被引用文献数
1

The purpose of this paper is to propose viewpoints for analysing well-being oriented value co-creation. We firstly explain the concept of transformative service research: TSR which centres on consumer well-being in service and discuss its importance in serviceology as well as service marketing. Based on the systematic literature review, this paper divided into four categories of TSR studies by using two axes of “resource scarcity and resource development” and “micro and meso-macro”. We analysed two Japanese transformative service cases which include capability development in both micro and meso-macro level as the final value of service, thereby proposing additional perspectives for analysing about the resource integration for well-being oriented value co-creation.
著者
白肌 邦生
出版者
日本感性工学会
雑誌
感性工学 (ISSN:18828930)
巻号頁・発行日
vol.19, no.2, pp.68-73, 2021-06-30 (Released:2021-06-30)
参考文献数
44
著者
張 〓 小坂 満隆 白肌 邦生 薮谷 隆
出版者
The Institute of Electrical Engineers of Japan
雑誌
電気学会論文誌. C, 電子・情報・システム部門誌 = The transactions of the Institute of Electrical Engineers of Japan. C, A publication of Electronics, Information and Systems Society (ISSN:03854221)
巻号頁・発行日
vol.132, no.6, pp.1035-1040, 2012-06-01
参考文献数
10
被引用文献数
4 5

This paper proposes a new framework for B to B collaboration process based on a concept of service. Service value, which gives users satisfaction for provided services, depends on the situation, user characteristics, and user objectives in seeking the service. Vargo proposed Service Dominant Logic (SDL), which determines service value according to "value in use". This concept illustrates the importance of the relationship between the service itself and its situation. This relationship is analogous to electro-magnetic field theory in physics. We developed the concept of service fields to create service value based on an analogy of the electro-magnetic field. By applying this concept to B to B collaboration, a model of service value co-creation in the collaboration can be formulated. Then, the collaboration can be described by 4 steps of KIKI model (Knowledge sharing related to service system, Identification of service field, Knowledge creation for new service idea, Implementation of service idea). As its application to B to B collaboration, the energy saving service business is reported to demonstrate the validity of the proposed collaboration model. This concept can be applied to make a collaboration process effective.