著者
藤田 一美
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.29, no.4, pp.42-57, 1979-03-30 (Released:2017-05-22)

A famous Chinese poet, Su Shi, left us an Ode to Chi Bi, which is regarded as a famous ancient battlefield by him. But Chi Bi, where he lived as an exile, was not the ancient battlefield, and he most probably knew this historical fact. On this point we can explicitly find one of the greatest differences between the history and the poetry, i.e., the difference between the historical reality and the poetic reality, which was already and positively uttered by Aristotle. Su Shi said that the poem was made through <Rong hua> (founding). The poetry makes the poem from the everyday (or historical) happenings (or facts) as <materia>. If the usual world is only <materia>, it always remains poetically <chaos>, so far as it is not formalized (or realized) by the poet. In this sense the poet has <causa formalis> in himself. If it is so, on what ground can the poem have its superior reality? Why can we experience the poetic world? Su Shi did not question in this way. According to Plato, we have the destiny to know our world through <eidos> (forma). In other words the world is either way (historically or poetically) the linkage of <eidos> or meaning. The poet makes the poetic world through the invention of a new unified linkage of the meaninig. In this sense the poet is a little <demiourgos> (creator).
著者
佐々木 健一 西村 清和 礒山 雅 戸澤 義夫 藤田 一美 坂部 恵
出版者
東京大学
雑誌
総合研究(A)
巻号頁・発行日
1993

本年度は6回の研究会を開催した。昨年度は報告を提出したあとの3月にも研究会を催したが、今年度分に限って言えば、それぞれの研究報告者とその主題は次の如くである。先ず、尼ヶ崎彬は舞踊を対象とし「藝術的価値と身体」について論じた。その際、舞踊批評において用いられる評言を手掛かりとして、訓練された踊り手の身体において認められる独特な藝術的価値を明らかにした。小田部胤久は18世紀のドイツ美学、すなわちまだ価値の概念が十分に術語化していなかった時代の美学思想のなかに潜在している価値論を、再構成することを試みた。長野順子は「生の強度」という観点から、バ-クからカントをへてニーチェに至る崇高概念を研究した。そして、とくにこの種の美的範疇に伴う性差のイメージを、理論書のテクストから抽出して、そこに新しい光を当てた。加藤好光は、西田幾多郎の述語論理と場所の概念に注目しつつ、これを生命科学や生気論哲学によって再記述することによって、「美的体験の生命関係学的基礎づけ」を試みた。大石昌史は、価値の再評価を行ったニーチェのニヒリズムの哲学において、絶対的肯定によって美的価値が創造されるという思想を捉え、その理論をあとづけた。伊藤るみ子はP・キヴィーの論考を手掛かりとして、音楽における作品の演奏の関係、特に「演奏のauthenticity」の問題を考察した。この他、代表者佐々木が価値概念についての原理的考察を著書の一部として公表するなど、各研究分担者の独自の研究もあるが、全体の研究成果のうち、公表可能な段階に達したものを集めて研究成果の報告書を編んだ。
著者
藤田 一美
出版者
美学会
雑誌
美學 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.31, no.3, 1980-12-31

Bei Platon ist ποιησι〓 (Hervorbringung) fur irgend etwas Ursache, aus dem Nochnicht-Seienden in das Seiende zu treten. Aber das poietisch Hervorgebrachte ist im eigentlichen Sinne kein Sein (το ον), sondern das Erdichtete (ψευδο〓). Ποιησι〓 als Erdichtung ist meistens >>μιμησι〓 φαντασματο〓<<, weil es schwierig ist, die metaphysisch-erkenntnistheoretische Wahrheit (αληθεια) oder Klarheit (σαφηνεια) zu haben. In diesem Sinne konnen wir ποιησι〓 als μιμησι〓 φαντασματο〓 >>φανταστικη<< nennen. Φαντασια bei Aristoteles meint eigentlich >>προ ομματων τι ποιησασθαι<<. Diese φαντασια hat deswegen die Freiheit der Konstruktion als ihr positiver Charakter, weil es ihr an direkte Bestimmung der αισθησι〓 fehlt. Auf der anderen Seite hat sie deshalb die starke Sehnsucht nach der Wirklichkeit oder Klarheit, weil es ihr an >>ενεργειν ακριβω〓<< oder >>αισθανεσθαι εναργω〓<< mangelt. Wenn solche φαντασια, die in sich solche Widerspruch enthalt, das Eine (εν) von den verschiedenen φαντασματα komponiert, nennen wir sie φαντασια λογιστικη. Diese φαντασια konnen wir fur sogenannte >>imaginatio<< halten. Aber Aristoteles erwahnt solche φαντασια nur in Bezug auf πρακτικη. Deswegen setzen D. Ross sich dem Gedanken entgegen, dass φαντασια λογιστικη poietische Einbildungskraft auch meint. Unserer philologischen Betrachtung nach sind συνισταναι, τη λεξει συναπεργαζεσθαι, προ ομματων τιθεμενον, εναργεστατα ορων, die wir im Kontext von Poetica 1455a 22-29 finden konnen, alle die notwendigen Momente der φαντασια λογιστικη.
著者
藤田 一美
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.29, no.4, pp.p42-57, 1979-03

A famous Chinese poet, Su Shi, left us an Ode to Chi Bi, which is regarded as a famous ancient battlefield by him. But Chi Bi, where he lived as an exile, was not the ancient battlefield, and he most probably knew this historical fact. On this point we can explicitly find one of the greatest differences between the history and the poetry, i.e., the difference between the historical reality and the poetic reality, which was already and positively uttered by Aristotle. Su Shi said that the poem was made through <Rong hua> (founding). The poetry makes the poem from the everyday (or historical) happenings (or facts) as <materia>. If the usual world is only <materia>, it always remains poetically <chaos>, so far as it is not formalized (or realized) by the poet. In this sense the poet has <causa formalis> in himself. If it is so, on what ground can the poem have its superior reality? Why can we experience the poetic world? Su Shi did not question in this way. According to Plato, we have the destiny to know our world through <eidos> (forma). In other words the world is either way (historically or poetically) the linkage of <eidos> or meaning. The poet makes the poetic world through the invention of a new unified linkage of the meaninig. In this sense the poet is a little <demiourgos> (creator).