著者
藪 亨
出版者
日本映像学会
雑誌
映像学 (ISSN:02860279)
巻号頁・発行日
vol.38, pp.48-57, 1989

<p>&emsp;In 1920s a group of avant-garde artists were eagerly searching for a new art to take the place of painting. This group found what they sought after in photography, film and light display – the "new mechanical art". At about the same time, Bauhaus, the art and design school founded in 1919 in Weimar, Germany by architect Walter Gropius, was developing a marked tendency towards the acceptance of this new under competent guidance of Laszlo Moholy-Nagy, one of the representatives of this new art. This paper, making full use of abundant source material, deals with the works and theories of the new art in 1920s, and attempts to throw an additional light on the reception of the new art at Bauhaus. The author maintains that the early influence of the new art laid one of the most impotant foundations for "a new unity of art and technology" at Bauhaus.</p>

1 0 0 0 OA ART AND PHOTOGRAPHY

著者
藪 亨
出版者
Japan Society of Image Arts and Sciences
雑誌
Iconics (ISSN:13454447)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.31-45, 1992-03-31 (Released:2019-05-22)
参考文献数
24
著者
山野 英嗣 尾崎 正明 稲賀 繁美 川島 智生 加藤 哲弘 河上 繁樹 中川 理 並木 誠士 廣田 孝 前田 富士男 増田 聡 藪 亨 新見 隆 出川 哲朗 中川 克志 松原 龍一 池田 祐子 小倉 実子 牧口 千夏 中尾 優衣 河本 信治
出版者
独立行政法人国立美術館京都国立近代美術館
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2009

本研究は、日本近代における建築、デザイン、工芸を対象としながらも、ジャンルを超え、そして国境を超えた動向について総合的に検証したものである。研究成果は、最終的に一冊の図書としてまとめた他、研究代表者が所属する美術館においても展覧会やシンポジウムを開催し、研究成果を広く発信した。東西の文化交流、そしてジャンル間を交差する表現への注目など、時宜を得たテーマとして、建築、デザインそして工芸の各領域において、新たな視点が提言されたと思われる。