著者
西村 洋一
出版者
日本応用心理学会
雑誌
応用心理学研究 (ISSN:03874605)
巻号頁・発行日
vol.46, no.2, pp.121-129, 2020-11-30 (Released:2021-02-28)
参考文献数
29

This study aimed to examine the Third Person Effect (TPE) on the influence of Internet use, including comparison to the influence of television (TV) viewing. A web survey was conducted among individuals ranging in age from their late teens to their sixties. The questionnaire included estimates about the extent to which the use of both media influenced the participants themselves, or junior high school and elementary school students with regard to various viewpoints. Factor analysis of media influence separated the effects into four factors. Participants estimated that Internet use was more influential for junior high school students than for themselves (Third Person Perception, TPP), and the TPP of the influence of Internet use was stronger than for that of TV viewing in three out of four influence factors. However, TPP was not involved in positive attitudes to regulate the contents of Internet and TV. These results suggest that TPP of Internet use certainly existed; however, how TPP is associated with regulation and censorship toward Internet requires further examination.
著者
西村 洋一
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.19, no.2, pp.124-134, 2003-12-15 (Released:2017-01-13)
被引用文献数
1

This study investigated the motives of socially anxious people who use the Internet, how they rate their communication on the Internet, and how they feel in terms of adaptation and satisfaction of their personal relationships on the net. The main results were as follows. (1) People who had a high level of trait social anxiety, especially those under twenty years of age, were highly motivated to use the Internet for the formation of personal relationships. (2) Total evaluation of Internet communication was not as favorable as that for face-to-face communication, but socially anxious people did evaluate their Internet communication higher for than for face-to-face with regard to affective evaluation. (3) Those with trait social anxiety, had greater adaptation and satisfaction in personal relationships on the Internet than those without the trait, only if the motivation to use the Internet for formation of personal relationships was high, and the evaluation of Internet communication was also high.
著者
西村 洋一
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.23, no.2, pp.105-108, 2014-12-20 (Released:2015-01-07)
参考文献数
13
被引用文献数
1

This study investigated how factors affecting close relationships affect text-message dependency. Japanese high school students (N=169) completed a survey describing variables of close relationships (i.e., perceptions of parental controls, attachment to parents, feelings about friends, and peer standards) and self-perception regarding text-message dependency. A longitudinal panel data analysis showed that emotional reactions and relationship maintenance in relation to text-message dependency were positively affected by factors associated with friendship. Furthermore, stronger reliance on friends and feelings of security were associated with higher incidences of excessive text messaging. Relationships between text-message dependency and parental factors were more complex.
著者
西村 洋一
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.40, no.4, pp.367-377, 2017-02-20 (Released:2017-03-23)
参考文献数
24

本研究の目的は,ソーシャルメディア利用におけるプライバシー設定が利用者にどのように行われ,どのような要因がそれに関わっているのかを検討することである.特に,ソーシャルメディアの1つに位置づけられ,若者の利用が活発であるLINEを取り上げ,310人の大学生を対象に調査を実施した.結果は以下のとおりである.広範囲に情報が開示される懸念の少ないLINEの利用において,プライバシー設定は既存の他者とつながるための部分については弱い設定とし,未知の他者とつながる可能性のある設定や利用行動はあまり多くは見られなかった.また,プライバシー設定や利用行動と関わる要因として,知覚された規範や効用認知が有意な関連を示したが,インターネット上のプライバシー懸念は強くは関連していなかった.これらの結果を踏まえ,ソーシャルメディアの特徴を捉えながらプライバシーの扱いについて知見を深め,応用していくことの必要性などについて考察を行った.
著者
米田 佐紀子 西村 洋一 細川 真衣 物井 尚子 ヒューズ ジェイソン
出版者
北陸学院大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

本研究は小学生から大学生までを対象に、CEFRに基づくポートフォリオの使用により英語学習に目標を持たせることができるか、また、英語力に影響があるか検証することを目的として実施された。使用した材料はEuropean Language Portfolioに基づくポートフォリオ、ケンブリッジ英検、英語学習および動機づけ等に関する質問紙である。合計4,479名の調査参加者のうち3年間の追跡調査データが得られた869名のデータ分析の結果、ポートフォリオ評価高群は低群に比べて、動機づけ、異文化友好オリエンテーションの得点が高いことが確認された。一方、導入には制度的枠組みが必要であることが分かった。