著者
吉田 英輔 角川 裕次
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. SS, ソフトウェアサイエンス (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.105, no.331, pp.27-32, 2005-10-06
被引用文献数
1

従来のプログラミング演習の問題点として, 指導者への評価負担が大きいこと, 学習者のスキルに関係なく同一の課題が与えられること, コードを書く学習が中心で, ソフトウェアテストやコードリーディングに対する学習が行われていないことなどが挙げられる.これらの問題を解決するため, 指導者への評価負担をなくし, 教材自体に評価機能を持たせることを目的とした評価手法Triple Checked Testingを提案する.さらに, プログラミング全般のスキルを向上させるため, テスト駆動開発に基づいた演習を通して, ソフトウェアテストやコードリーディングの学習を支援する, プログラミング学習支援システムSTANDを開発した.
著者
角川裕次
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告デジタルドキュメント(DD) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1999, no.10, pp.1-8, 1999-01-29

VFlibはC言語で記述されたフォントライブラリで、フォントより字形を取り出すための関数群より構成される。VFlibは各種フォントの内部データ形式を隠し、統一的なAPIでフォントより字形を取り出せるようにしている。そのため、新たなフォント形式がVFlibで利用できるようになったとき、VFlibを使っているプログラムは変更なしで新たなフォント形式のフォントが利用できるようになる。また、プログラムの開発者は、フォントファイルの内部データ形式を知らなくても、様々なフォントを利用できるようになる。本稿では、VFlibの機能と内部構造を説明する。そしてVFlibを使用した応用プログラム例として、T_EX組版システムで生成されるDVIファイルの表示、印刷を行うプログラムについて述べる。VFlib is a font library written in C providing several functions to obtain bitmaps of characters. VFlib hides the internal structure of font files and provides a unified API for all supported font formats. Application software using VFlib can support various font file formats and when a new font format is supported by VFlib, application software need not be modified to use such new fonts. Therefore, application software can use fonts without aware about font file formats. In this paper, we explain the structure and API of VFlib. Then, we introduce T_X DVI document viewers and printers as examples of application software using VFlib.
著者
青木 志乃 長瀧 寛之 大下 福仁 角川 裕次 増澤 利光
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.3, pp.79-84, 2009-01-15

本稿では,協調学習において議論活動を行う学習者に対し,多角的な視点から議論をさせるための助言を与える議論支援システムの提案を行う.本システムは複数グループがチャットを用いた同一テーマの議論を行うことを想定しており,各グループの学習者は議論前に WWW から収集した Web ページを調査資料として提示しつつ議論を行う.本システムは,議論中の発言と提示された資料を基に,複数グループの議論の状況を計算機によってリアルタイムで把握し,状況に応じた助言を各グループに対して自動的に行う機能を実現する.本システムによって,各グループは調査資料収集時に得られなかった情報や異なる見解の意見を他グループから得ることができる.また,提案手法を実装し評価実験を行った.評価実験の結果,本システムが学習者に未知の情報を与える事ができると判明した.In this paper, we propose an online discussion system for collaborative learning which advises a group on information of other groups. The system supports collaborative learning of the following style: Learners search useful online documents on the Web in advance. Then, they are divided into groups and simultaneously discuss online with the system, like online chat. The system gives online discussion space in which learners easily make use of online documents, and at the same time, the system identifies the topic of each group's discussion. If the system catches a group whose discussion is not active, the system gives the group a suitable document which was referenced by someone in other group with his/her words which were said near the words referencing the document. This paper reports outline of implementation of the system and evaluation of test operation.