著者
鈴木 天理 小松 崇志 角川 隆明 萬久 博敏 前田 明
出版者
日本水泳・水中運動学会
雑誌
水泳水中運動科学 (ISSN:18806937)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.1-12, 2021 (Released:2021-03-18)
参考文献数
15

The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of different step movement of relay starts with a back plate in competitive swimming. Twelve elite swimmers performed three different types of relay start and Kick Start. The start motions were recorded by six video cameras, and the 3D-DLT method was used to calculate the kinematic variables. As a result, there were no significant difference for male swimmers in the variables related to velocity and angle between No-Step and Single-Step, but the Advanced-Step attained a higher horizontal velocity at take-off. In female swimmers, there was no difference in all relay starts. In addition, Advanced-Step did not exceed the performance of the Kick Start. This fact shows that swimmers don't make the advantage that they don't have to make a pause in a relay start.
著者
山中 裕太 村瀬 瑠美 本間 三和子 仙石 泰雄 角川 隆明 高木 英樹
出版者
公益社団法人 全国大学体育連合
雑誌
大学体育スポーツ学研究 (ISSN:24347957)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.152-161, 2021 (Released:2022-09-28)
参考文献数
24

水泳は,小学校から大学までの体育の授業で広く活用されている.小学校から高校にかけての学校体育の水泳の授業は指導要領に沿って行われているが,大学の水泳の授業では学習内容に規定はない.そのため,大学の水泳授業は各大学の教育理念に沿った独自の水泳授業が行われており,全国の大学でどのような水泳授業が行われているのかは不明である.加えて,大学水泳授業を実施するにあたっての問題点は明らかにされていない.本研究では,大学の水泳授業の現状把握し,担当教員が経験してきた問題点を洗い出すことで,大学の水泳授業の改善を目指すことを目的とした.データ収集は,オンラインシラバス調査とオンラインアンケート調査によって行った.その結果,分析した全大学(780校中244校)の31.3%が水泳授業を実施しており,そのうち約8割が教職やコーチングの学位を目指す学生のための専門課程の一環の授業として実施されていることが明らかとなった.大学の水泳の授業の標準的な学習内容は,4泳法の泳法習得である.専門課程の授業では,4泳法の指導方法と水中安全の技術についての学習を実施する授業が多く,教養課程の授業では,水球,シュノーケル,アクアビクスなどの学習を実施する授業が多かった.大学によって授業の内容や施設は異なるが,回答者からの授業の問題に関する指摘で最も多かったのは,大学所有の屋内プールがないため,天候や水温の影響で予定通りに授業ができないなどのプール環境についてであった.さらに,授業内容についての問題も多く確認され,時間数が足りない,学生数が多い,習熟度にばらつきがあるなどの問題点が指摘された.得られた大学水泳授業の実態を踏まえ,これらの問題に対処することで充実した大学の水泳授業の展開が期待される.
著者
角川 隆明 萬久 博敏 荻田 太
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
体育学研究 (ISSN:04846710)
巻号頁・発行日
vol.64, no.1, pp.385-400, 2019-06-17 (Released:2019-06-25)
参考文献数
32
被引用文献数
2

Through pressure measurement and underwater motion capture analysis, the aim of this study was to clarify how propulsive forces, Froude efficiency, and stroke parameters change with swimming velocity during front-crawl swimming. Eight male swimmers performed 2 trials, once using pressure measurement and underwater motion capture analysis and once using a MAD system. In the analysis using pressure measurement and underwater motion capture, each swimmer performed 16-m front-crawl swimming 10 times at various velocities. During the trials, pressure forces acting on the hand and hand kinematics were analyzed to obtain the hand propulsive forces at each velocity. In the analysis using the MAD system, each swimmer performed 25-m front-crawl swimming 10 times at various velocities while pushing the pad set under the water, and the propulsive force at each velocity was obtained from the pushing force of the pad. This revealed that the mean propulsive force increased exponentially with the increase in mean swimming velocity, and the propulsive index n was 2.62 on average for the 8 participants. Maximal propulsive forces and maximal propulsive powers at maximum were significantly correlated with the results obtained using the MAD system. Froude efficiency varied considerably among the participants, being 0.54 ± 0.05 on average for all trials.
著者
角川 隆明 萬久 博敏 荻田 太
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
体育学研究 (ISSN:04846710)
巻号頁・発行日
pp.18053, (Released:2019-02-25)
参考文献数
32
被引用文献数
2

Through pressure measurement and underwater motion capture analysis, the aim of this study was to clarify how propulsive forces, Froude efficiency, and stroke parameters change with swimming velocity during front-crawl swimming. Eight male swimmers performed 2 trials, once using pressure measurement and underwater motion capture analysis and once using a MAD system. In the analysis using pressure measurement and underwater motion capture, each swimmer performed 16-m front-crawl swimming 10 times at various velocities. During the trials, pressure forces acting on the hand and hand kinematics were analyzed to obtain the hand propulsive forces at each velocity. In the analysis using the MAD system, each swimmer performed 25-m front-crawl swimming 10 times at various velocities while pushing the pad set under the water, and the propulsive force at each velocity was obtained from the pushing force of the pad. This revealed that the mean propulsive force increased exponentially with the increase in mean swimming velocity, and the propulsive index n was 2.62 on average for the 8 participants. Maximal propulsive forces and maximal propulsive powers at maximum were significantly correlated with the results obtained using the MAD system. Froude efficiency varied considerably among the participants, being 0.54 ± 0.05 on average for all trials.