著者
辻 浩和
雑誌
川村学園女子大学研究紀要 (ISSN:09186050)
巻号頁・発行日
vol.31, no.1, pp.188-202, 2020-03-15
著者
辻 浩和
雑誌
川村学園女子大学研究紀要 (ISSN:09186050)
巻号頁・発行日
vol.32, no.1, pp.132-150, 2021-03-15
著者
辻 浩和
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.116, no.7, pp.1230-1251, 2007-07-20 (Released:2017-12-01)

This article focuses on the interest and participation of retired emperor Gotoba in performing arts, understood as shodo (lit. various pursuits) during his regime, and compares his activities with those of other emperors. In concrete terms, the author collected approximately 3000 items regarding performing arts related to the imperial courts during the regimes of the retired emperors (In) during the early medieval period, focusing on the term shodo and extracting common elements from items related to it, in order to show that from the regime of Goshirakawa-In, the emperors' participation in the performing arts became one ideal of Japanese kingship and was a determining factor in the diversity and talent characterizing Gotoba-In. From the fact that emperors in medieval Japan were expected to be well-versed in all aspects of the performing arts, it should be a problem that the court culture of the In regimes would be characterized by unprecedented popularity and breadth in forms of entertainment, surpassing the traditional imperial pursuits, which were limited to merely poetry and music. Although the emperors of the In regimes were expected to be personally involved in a wide range of cultural pursuits, in fact such attempts were not always successful. Goshirakawa-In, partly succeeded, but on the other hand he did not become actively involved in either poetry or music and did not live up to his expected role as a participating patron of the arts. It was Gotoba-In who filled this gap and became a leader in promoting and participating in the lively cultural aspects of court life. Diversity was the trademark of the Gotoba-In performing arts, and with the exception of a partial interruption due to the Jokyu Incident (1221), set the cultural standards for kingship during the entire medieval period.
著者
辻 浩和
出版者
日本歌謡学会
雑誌
日本歌謡研究 (ISSN:03873218)
巻号頁・発行日
no.59, pp.1-11, 2019-12
著者
辻 浩和
出版者
京都大学
巻号頁・発行日
2012

人博第584号
著者
辻 浩和
出版者
立命館大学
雑誌
特別研究員奨励費
巻号頁・発行日
2011

1. 〈遊女〉の生活実態に関わる基礎的事実の解明をすすめた(1)『梁塵秘抄』380番歌および『遊女記』の読解から、遊女・従女の服飾・身分的表象・出自等について解明を進めた。(2)『遊女記』の新解釈を提示し、〈遊女〉の得分について明らかにした。2. 〈遊女〉の身分論的把握をすすめた→(1)従女を中心として、〈遊女〉の「家」内外の権力関係を考察した。(2)『遊女記』をもとに、〈遊女〉集団内外の秩序・勢力関係について考察した。その結果、集団内部に遊女・従女の階層が、集団外部に「豪家之侍女」(出遊)との競合関係が存在することがわかった。3. 中世後期〈遊女〉史研究への展望をひらくべく、基礎作業を進めた→(1)〈遊女〉の芸態について、芸能史的系譜関係を考察するため、『梁塵秘抄』248番歌の新解釈を提示し、傀儡子と関わる可能性を指摘した。(2)〈遊女〉の芸能を中世芸能環境の中に位置づけるため、仏教芸能を中心として、広く文化・芸能状況の調査を行った。また、神社関係の新出史料を中心に法楽芸能における歌女参仕について分析・考察した。(3)女性を含む芸能者、および被差別民と関連の深い祇園社に関してその実態を探るため、その統括者である社家に関して基礎的な分析を行った。さらに、祇園祭に関する文献の紹介と批判を行った。また、同じく芸能者・被差別民との関係が深い賀茂社に関して新出史料の分析を進めた。