著者
辻田 勝吉 後安 美紀 岡﨑 乾二郎
出版者
日本生態心理学会
雑誌
生態心理学研究 (ISSN:13490443)
巻号頁・発行日
vol.9, no.1, pp.31-34, 2016-09-01 (Released:2021-01-27)
参考文献数
15

本研究では,人間と協働して絵を描くロボットシステムを用いて,自己主体感および自己所有感発現のメカニズムを調べることを目的とする.本研究では,描画行為は主体と媒体との相対運動の中で生じるものだと考えている.具体的には,ロボットがペンを保持したアームを可動させるのではなく,ロボット上部に設置された画板を実際の描画方向とは逆に可動させることで描画を行う.本描画ロボットを用いた実験を通して,人間がペン先に伝わる触覚のみによって,過去の自分の描画運動パターンを想起し,再現できるか否かを検討した.その結果,ペン先の触覚のみによる運動知覚によって,画像刺激による想起と同等の線画の形態的特徴の再現能力と,線画の局所的な特徴点近傍では,むしろ視覚想起条件よりも優れた再現能力が発現することが確認された.
著者
後安 美紀 辻田 勝吉
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.14, no.4, pp.509-531, 2007 (Released:2009-04-24)
参考文献数
44
被引用文献数
2

Drama is considered to be an emerged spatio-temporal pattern of actors′ actions in front of audiences. From the viewpoint of system dynamics, there are two types of agents in the creative process of making a drama. One is a cluster of actors and the other is a stage director. The actors prepare for their roles. The stage director, on the other hand, gives them various instructions to direct the whole flow of their actions. In other words, making a drama is regarded as a dynamic process to form spatio-temporal patterns of actors′ behaviors and conversations that fits a given purpose, and it is controlled by the stage director making constraint conditions to the heterogeneous multi-agents (actors) who act various behaviors based on their own purposes or strategies. What is important is that the director dynamically changes his interpretation of actors′ performances through the creative process of a drama, receiving feedback on his own evaluation (of a work in the creative process). The purpose of this study is to describe a system dynamics of such a process of making a drama. For this purpose, we implemented a field study in which real rehearsals for public performance are observed in detail, and attempted quantitative analyses on the dynamics in the creative process of a drama based on the theory of system dynamics. The relationships between director′s instructions and variances or fluctuations in the time series of actors′ performances, which are the responses to the instructions, were analyzed systematically. As a result, it was found that information embedded in timing was important to construct the reality of a drama. It can be said that well-balanced order was realized in the theatrical production as the whole system proceeded through rehearsals, although individual fluctuation of timing was included in performances by each actor.
著者
後安 美紀 辻田 勝吉 石川 卓磨 高嶋 晋一 木原 進 岡﨑 乾二郎
出版者
日本生態心理学会
雑誌
生態心理学研究 (ISSN:13490443)
巻号頁・発行日
vol.8, no.1, pp.33-47, 2015-04-01 (Released:2021-01-27)
参考文献数
34

本研究の目的は,包囲空間 (ambient space) という概念に焦点をあて,包囲空間に関する生態学的な研究法やその枠組みについて考察し,遮蔽縁が包囲空間の奥行きを創り出すという理論的な提案をおこなうことである.本理論を実証するための最初のステップとして,これまでに開催した美術館でのワークショップのなかから,絵画における包囲空間表現に関わる事例を取り上げ,絵画模写課題での参加者の振る舞い方について重点的に観察した.その結果,図と地の反転知覚が想定する論理枠組みの次元を上げ,“地と地の交替”という知覚の在り方が存在することが示唆された.図と地の問題系では,図を見ているときは,地は見えないとされてきたが,そのようなことは全くないどころか,焦点が結ばれることのない“地と地の交替”がなされる界面,すなわち遮蔽縁において奥行き知覚すら生じさせることができる,という可能性を示すことができたと考えられる.
著者
細田 耕 木村 浩 辻田 勝吉 井上 康介 田熊 隆史
出版者
大阪大学
雑誌
特定領域研究
巻号頁・発行日
2005

生物のさまざまな適応的行動の中から特にロコモーションに注目し,反射やCPGなどによってもたらされるリズミックな制御系と,振る舞い全体を修飾する調整制御系の相互作用によって適応性の実現を試みた.これらの実現には生物のような筋骨格系が大きな役割を果たしているとの仮説のもとに,二足,四足,ヘビ型とさまざまなロコモーションについて筋骨格からなる新しいロボットを多数試作し,リズミック制御系と調整制御系の役割を実験的に検証した.