著者
金 成浩
出版者
一般財団法人 日本国際政治学会
雑誌
国際政治 (ISSN:04542215)
巻号頁・発行日
vol.2019, no.195, pp.195_11-195_26, 2019

<p>This article discusses how South Korea's "cross-recognition" policy influenced the political structure of Northeast Asia during the 1980's. The "cross-recognition" means that China and the Soviet Union would recognize South Korea in exchange for the United States and Japan recognizing North Korea. With the recent release of official documents from South Korea, Japan and Russia, etc., it has become possible to analyze this subject in more details.</p><p>To answer the question stated above, this article especially focuses on the foreign policies that South Korea tried to implement with Japan, China, the Soviet Union, North Korea, and the United States from 1983 to 1987 under the Chun Doo-Hwan Administration.</p><p>Many previous studies discussing the transformation of the Cold War structure in Northeast Asia paid to attention to the Northeast Asian history following the Seoul Olympics of 1988. In contrast, this study points out the importance of historical events that occurred from 1983 to 1987. Moreover, after analyzing multilateral relationships among Northeast Asian countries, it highlights that the beginning of the change in the Cold War structure in Northeast Asia can be linked the events in 1986.</p><p>South Korea tried to improve relations with China through the Japanese prime minister, Yasuhiro Nakasone, from 1983 to 1986. South Korea aimed to establish its position in the international society through the 86' Asian Games and the 88' Seoul Olympics. For the success of these athletic meetings, South Korea viewed the participation of China and the Soviet Union necessary. In 1984, therefore, the South Korean government pursued concrete measures towards successful cross-recognition.</p><p>First, Chun Doo-Hwan asked Nakasone to serve as an intermediary vis-a-vis China. China made informal contacts with South Korea. In turn, North Korea was threatened by South Korea's developing relationship with China, thus tried to strengthen its ties with the Soviet Union. Two international dynamics emerged in Northeast Asia consequently. One was the trend toward closer relations among South Korea, Japan, China and the United States. The other was the development of a more intimate relationship between the Soviet Union and North Korea.</p><p>However, M. Gorbachev, the then Soviet Union leader, began to implement a new form of diplomacy toward China and South Korea starting from the end of 1985 to the middle of 1986. As a result, North Korea's isolation in Northeast Asia became more serious by the end of 1987.</p><p>In general, when considering the transformation of the Cold War structure in Northeast Asia, one tends to emphasize the role of Gorbachev. However, this study points out that the new Chinese diplomacy, which had begun before Gorbachev's new diplomacy, also played a similarly important role in the transformation of the structure.</p>
著者
ディビッド ウルフ 秋田 茂 泉川 泰博 岩下 明裕 遠藤 乾 松本 はる香 横手 慎二 エルドリッジ ロバート ロバート エルドリッジ 金 成浩
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2009

本研究では、歴史家と政治学者の連携のもと、冷戦期の北東アジア、特に日本側の役割と視点にたった多くの資料を収集・統合した。この4年の研究期間で研究メンバーは、ワークショップ、カンファレンスや様々な国際イベントにおいて、新たな資料と結論に基づく80回もの発表(半数が英語発表)を行い、約70もの論文・図書を執筆・刊行した。
著者
岩下 明裕 宇山 智彦 帯谷 知可 吉田 修 荒井 幸康 石井 明 中野 潤三 金 成浩 荒井 信雄 田村 慶子 前田 弘毅
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2006

本研究の実践的な成果は、第1に中国とロシアの国境問題解決法、「フィフティ・フィフティ(係争地をわけあう)」が、日本とロシアなど他の国境問題へ応用できるかどうかを検証し、その可能性を具体的に提言したこと、第2に中国とロシアの国境地域の協力組織として生まれた上海協力機構が中央アジアのみならず、南アジアや西アジアといったユーラシア全体の広がりのなかで発展し、日米欧との協力により、これがユーラシアの新しい秩序形成の一翼を担いうることを検証したことにある。また本研究の理論的な成果は、第1にロシアや中国といった多くの国と国境を共有している「国境大国」は、米国など国境によってその政策が規定されることの少ない大国と異なる対外指向をもつことを析出し、第2に国境ファクターに大きく規定される中ロ関係が、そうではない米ロ関係や米中関係とは異なっており、米ロ中印などの四角形のなかで、構成される三角形が国境を共有するかどうかで異なる機能を果たすことを実証したことにある。