著者
鈴木 崇志
出版者
日本生命倫理学会
雑誌
生命倫理 (ISSN:13434063)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.24-31, 2014-09-26 (Released:2017-04-27)

本論文の目的は、事前指示において表示された意思の撤回が認められる場合と認められない場合を整理することである。この目的を達成するために、本論文は意思の真正さという概念に注目する。このとき真正さは、意思が「自分にとって真であること」と定義されるが、曖昧さを防ぐために、本論文はこの「自分にとって真であること」を「十分な批判的反省を経ていること」と言い換える。この十分な批判的反省は、事前指示の場面では、事前ケアプランにおけるコミュニケーションの中で遂行されるべきものである。すると、事前指示のための意思形成と同程度のコミュニケーションを経て形成されるかぎりにおいて、事前指示の撤回の意思は認められるべきであると考えられる。これに対し、そのようなコミュニケーションを経る時間の余裕がない場合には、事前指示の撤回を認めることには慎重であるべきであると考えられる。
著者
鈴木 崇志
出版者
日本倫理学会
雑誌
倫理学年報 (ISSN:24344699)
巻号頁・発行日
vol.66, pp.113, 2017 (Released:2019-04-16)

Edmund Husserl(1859─1938)conceived a theory of communication in Logical Investigations(1900/01). According to his conception, to initiate communication, one must express his/her wish to communicate, and another must receive this expression. Husserl calls such a function to express mental acts ‘indication(Kundgabe)’. Therefore, the main topics of his theory of communication should be ‘indication’ and ‘reception of indication(Kundnahme)’. Because of his interest in logic, however, this theory was scarcely dealt with in Logical Investigations. However, Husserl began to re-examine it when he planned his new systematic and comprehensive book in 1921. Therefore, the purpose of this paper is to explain how Husserl’s theory of communication was developed since 1921. Because his plan for the new book was only partially realized, we use mainly manuscripts which were included in Phenomenology of Intersubjectivity II and III. We will clarify the process of this development as follows. First, we will explore Husserl’s manuscripts from 1921 and show that he regarded the ‘body’ and the ‘open world’ as the conditions of possibility to experience others. Second, we will examine further his manuscripts from 1924 and present his view that the experience of others can be classified into ‘empathy’ and ‘communication’. In empathy, the mental acts of another are indicated without his/her intention, while they are indicated intentionally in communication. Husserl tried to characterize communication by intentional indication and the reception thereof. Finally, we will deal with the theory of community in Cartesian Meditations(1931)and manuscripts written in the 1930s. According to this theory, the community of empathy can proceed to the community of communication if members thereof indicate their wish to communicate intentionally and receive it from each other. Then, they satisfy the conditions of possibility to experience others in a higher order; they regard other bodies as bodies for intentional indication and live in the cultural and social world, which is open to the community of communication. We can therefore present this theory of community from the 1930s as a developed form of the theory of communication of Logical Investigations.
著者
植村 玄輝 吉川 孝 八重樫 徹 竹島 あゆみ 鈴木 崇志
出版者
岡山大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2020-04-01

本研究は、現象学の創始者エトムント・フッサール(Edmund Husserl)が1922年から1923年にかけて日本の雑誌『改造』に寄稿した5編の論文(うち2編は当時未刊)、通称「『改造』論文」について、フッサールの思想の発展・同時代の現象学的な社会哲学の系譜・より広範な社会哲学史の系譜という三つの文脈に位置づけ、現象学的な社会哲学の可能性についてひとつの見通しを与えることを目指すものである。