著者
岩田 正隆
出版者
名古屋商科大学
雑誌
NUCB journal of economics and information science (ISSN:13466097)
巻号頁・発行日
vol.60, no.2, pp.141-146, 2016-03

新制度派経済学・情報の経済学に刑事政策等の知見を取り入れ、社会的制裁の効果について行い得る研究について概観する。
著者
小林 恵美子
出版者
名古屋商科大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2002

平成15年4月初旬から中旬にかけて、米国の某州立大学1年生と日本の某国立大学2年生を対象にアンケート調査を実施。4月同時期に日米で調査を実施した理由は、被験者が大学生活を約1年間終了という条件を満たす事、そして世界情勢等の外的要因をコントロールする事で被験者が同じ環境下で回答に臨む事が出来るからです。調査実施に際しては、調査員(米国では大学院生、日本では私)が自由意志のもと集合した学生を対象に約10回のセッションを開催。各セッションは本調査目的と趣旨の説明に始まり、アンケート用紙の配付、回答、回収というステップを経て行われました。平成15年6月から8月にかけては、947名から回収された回答をコードブックに基づき全て数字化し、SPSSを使ってコンピュータに入力。内訳は、アメリカ人大学生が505名、日本人大学生が442名。アメリカ人大学生の平均年齢は19.57才、男性比率は70.1%。日本人大学生の平均年齢は19.68才、男性比率は42.4%でした。平成15年9月から12月にかけては、アンケート用紙に記載された全項目において片側t検定を実施。セルフ・コントロール尺度は、24項目中20項目において日米間で有意差(p<.001)が認められ、日本人大学生の方が自己コントロール出来ない事が統計的に実証されました。特に有意差が大きかった項目は、(1)長期的ではなく、さしあたって今自分の身に起こる事に興味がある(米<日);(2)状況が複雑になると、諦めたり身を引く(米<日);(3)楽しいから、と言うだけの理由で時々危険じみた事をする(米>日);(4)狼狽えている人を見ても、それはその人の問題であって私には関係ない(米<日);(5)怒っている時の私には近寄らない方がいい(米<日)、でした。平成16年1月から3月にかけては結果概要を表にまとめ、希望する被験者宛に郵送する作業に従事しました。
著者
Kim MinKyung
出版者
名古屋商科大学
雑誌
若手研究
巻号頁・発行日
2020-04-01

The purpose of this study is to develop machine scoring algorithms that can predict human scores of Japanese English as a foreign language (EFL) student writing samples across three writing genres (i.e., emails, descriptions, and persuasive essays). Japanese EFL undergraduate students will be recruited. Findings will provide a comprehensive understanding of writing features that distinguish higher- and lower-quality writing across multiple genres. The developed scoring algorithms will be freely available online to help EFL teachers and students better understand higher-rated writing features.
著者
Alexander Kilpatrick
出版者
名古屋商科大学
雑誌
若手研究
巻号頁・発行日
2020-04-01

Human perception is shaped by experience. When input is improbable in the context of the perceiver's experience, perceptual systems will sometimes create an illusion so that the input conforms better to expectation. For example, Japanese does not allow homorganic consonant clusters and when Japanese listeners are exposed to non-native speech that contains homorganic consonant clusters, they sometimes report hearing an illusory vowel amid the cluster. This project will explore the various ways that Japanese listeners perceive input that is improbable in the context of their linguistic history.
著者
Fraysse-Kim Soonhee
出版者
名古屋商科大学
雑誌
NUCB journal of language culture and communication (ISSN:13443984)
巻号頁・発行日
vol.11, no.2, pp.65-84, 2010

The term 'ideology' was originally coined by Antoine Destutt De Tracy to describe a 'science of ideas'(l'etude des idees). However, no sooner had the term appeared, than the word began to be treated as a synonym for an abstract idea or concept far removed from reality. Since the advent of Marxism, there have been constant disputes and various views on ideology, due to two potentially conflictive theories on ideology expressed by Marx himself, and the clarification of the point at stake, or reconsideration of the theory, has been neglected by traditional Marxists. Indeed ideology was considered mainly as a form of 'bourgeois' propaganda' or 'false consciousness'.Louis Althusser, a French structuralist, defied those traditional interpretations of the idea of Marx and undertook his own reading of Marx's works. In his theory, he elaborated Marxism as an interpretative discipline ( une discipline interpretative (Garo 2008 : 45) liberating it from simple communist or socialist theory. It is in his efforts to redefine Marxism that he conceived an original theory of ideology in which he clarified the materialistic nature of ideology and its function constituting individuals as ideological subjects. This article is a reading of Althusser's theory of ideology. The reading was done on Althusser's two texts, namely pour Marx and Ideologie et appareils ideologiques d'Etat. The investigation focuses on his key idea on ideology expressed in the notions of Problematique,Subjection, and Ideological State Apparatuses, seeking to understand the way ideology functions in society through an Althussian perspective.