著者
野平 慎二
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部紀要 (ISSN:1344641X)
巻号頁・発行日
no.58, pp.27-37, 2004-02

J. Habermas and M. Foucault sind in der Analyse des Kant-Textes 'Beantwortung der Frage : Was ist Aufklarung, (1784) trotz gleicher textlichen Voraussetzungen zu unterschiedlichen Resultat bezuglich Kant's Aufklarungsverstandnis gekommen. Beide identifizieren zwar Aufklarung mit Mundigkeit. Wahrend aber Habermas Mundigkeit als Fahigkeit der Kommunikation mit dem Anderen versteht, sieht Foucault Mundigkeit in der Sorge, um sich selbst. Dieser Aufsatz zeigt, dass beide-trotz ausserlicher Unterschiede-kommunikative Beziehungen als latente Voraussetzung zur Aufklarung benotigen und diese Beziehungen zugleich Basis der Bildung und der Emanzipation des Subjekts darstellen.
著者
山本 都久
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部紀要 (ISSN:1344641X)
巻号頁・発行日
no.58, pp.61-69, 2004-02

本研究は、SMTの伏在要因である「非行性向」を基準変数にし、SMTの各要因を説明変数にした重回帰分析を行うことによって、中学生の学校生活活動(学習活動とそれ以外の活動も含む)場面での非行性向(問題行動の生起性)の規定因を明らかにしようとして行ったものであった。分析の結果、次のことが明らかにされた。(1)中学生の学校(学級)での非行性向は、彼らの「学校への関心」の持ち方の悪さや「教師への態度」の悪さ、「学習への意欲」のなさと不満足な「家族関係の認知」と関連していた。(2)「学校への関心」の持ち方の悪さが非行性向に及ぼす影響性は、女子の方が大きかった。(3)「教師への態度」の悪さが非行性向に及ぼす影響性は男女にあったが、男子の影響性の方がより大きかった。(4)「学習への意欲」のなさが非行性向に及ぼす影響性は、中2の男女に認められやすかった。(5)不満足な「家族関係の認知」が非行性向に及ぼす影響性は、中1の女子でのみ認められた。(6)非行性向の弱い生徒に比べ非行性向の強い生徒のSMTの各要因の評定は低いものであった。(7)非行性向の強い生徒の非行性向に影響を及ぼしているSMTの要因は、主に「教師への態度」の悪さと「学習への意欲」のなさであった。
著者
鼓 みどり
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部研究論集 (ISSN:13446401)
巻号頁・発行日
no.8, pp.95-105, 2005-09

How can the other world be represented in films? This paper deals with `picture in picture' of recent films and video clips. Firstly we look into holes in the Beatles'<< Yellow Submarine >> (1968) , Spike Jonze's<< Being John Malkovich >> and Peter Gabriel's video clips. Secondly we analyze the motives of `picture in picture' , i. e. window, mirror, screen, picture frame). We also notice zapping and monochrome effect. Thirdly we observe the function of television in picture of video clips. It conveys the message from artists to viewers. It may be looked as the person displayed. It brings supporter or disaster. It may be able to be fetish.
著者
鼓 みどり
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部研究論集 (ISSN:13446401)
巻号頁・発行日
no.7, pp.133-142, 2004-09

What is the meaning of moving bodies in recent video clips ? How they are represented ? Video clips establish their own formular ; ambiguous story line, moving cameras in every angle, flashing light and dancing people. This paper discusses on moving bodies in film and video clips in 1990's. It will observe running heroin in Tom Tykwer's film " Lola rennt " to find the influence of video clips. Moving bodies except performing musicians seems to have increased in 90's. We look their tips to attract audience with thier visual effects. We also focus on violent imagges in clips to find out their visual cutral context.
著者
松本 清
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部紀要 A(文科系) (ISSN:02859602)
巻号頁・発行日
no.48, pp.15-25, 1996-03

1994年10月に初演。プログラムノートには次のように記した。「言葉が意味を持たなくなった時,そこには歌だけが残ります。楽器は声と関わりを持とうと様々な仕掛けをしますが,単語の海の上をただ漂流するばかり。鉛筆と五線紙をキーボードとディスプレイに持ち替えた第3作目」最初の歌曲作品で山村暮鳥の詩を用いて自分の音楽構造を見つけるのに成功して以来,発音そのものに意味がある通常の言語を歌わせることに非常な困難を感じ,もっぱらヴォカリーズによる声楽作品を創ってきた。しかし,やはり子音の響きも捨て難く,前作ではラテン語の詩をヴォカリ-ズの中に取り入れて声の表現の拡大を試みた。今回の作品ではラテン語にイタリア語とドイツ語を加え,それぞれの言語が持つ独特のリズムと発音形態の上に音を放つことで,それぞれ異なる響きを持つ5つの小品を得た。使われた語はそれぞれの辞書より任意の単語を抜き出し,ベーシックで組まれた乱数配列プログラムのデータとし,いくつかの文法を決定した上で取り出したものから選択した。こうすることによって単語の持つ音韻構造はそのままに,構文的な意味を消し去ることが出来,自由な旋律構造を与えることが可能となったのである。ただし5曲目だけは聖書の中からそのまま取られている。
著者
田上 善夫
出版者
富山大学教育学部
雑誌
富山大学教育学部研究論集 (ISSN:13446401)
巻号頁・発行日
no.7, pp.35-48, 2004-09

In this paper, the local sacred places in the central and northern part of the Japan Sea Coast, from Fukui Prefecture to Aomori Prefecture, were treated. Some of them were investigated at their actual locations. And the distribution of the sacred places was compared with those of temples and shrines. Furthermore, the establishment of the sacred places of the area concerned was examined especially from the viewpoint of the mountain worship. The results are as follows.1) In the sacred places of the scale like a prefecture, sacred points are locate on the mountain feet, which form the edge of a plain or a basin. Moreover, the sacred point was established by the side of rocks, mountain streams, etc. 2) As a sacred point, many temples of Shingon group were chosen, as well as those of Tendai and Zen groups. 3) Sacred points are also located in the temple of asceticism or in the Kannonhouses by the shrine precincts. 4) Many Jodo group are seen in the southwest part of the area, and many Zen and other groups in the northeast part. Furthermore, Jodo ones are more in plains, but Zen, Tendai and Shingon ones, in the mountain sides. 5) Temples of Tendai and Shingon groups advanced to the area from early days and have had a strong relation to the sacred places, and the Zen group temples also keep a relation to them. 6) Hachimansha shrines have distributed widely over the area concerned; Inarisha shrines mainly in the northern part, Shinmeisha shrines mainly in the southern part, and Kumanosha shrines mainly inland. 7) Among the prominent shrines, the Kumanosha shrine has a particular connection with Kumano-sanzan and Tendai group, and relates deeply to the sacred places. 8) Originally, pilgrims visited both the sacred places and sacred mountains, and in a pilgrimage is contained the practice in mountains. 9) In Toyama, Tateyama mountain was in the course of the pilgrimage around the whole country. Moreover, it was considered that Saigoku, Bando and Chichibu Pilgrimages were the same as Dewa-sanzan Worship. 10) In northern part of the area, local sacred places connect with the sacred mountains, and climbing those mountains for prayer contains the mountain worship influenced by asceticism in it. As mentioned above, from the distributional point of view, the sacred places connected deeply with the Tendai and Shingon groups, and also with Kumanosha shrines. They were established at early times and located on the peripheries with a special relation to the Kannon. Furthermore, they are connected with asceticism and mountain worship, and it is thought that all these connections formed the fundamental character of the sacred places.