著者
井上 紗奈 本田 秀仁 森 数馬 山本(前田) 万里 椎名 武夫 曲山 幸生 永井 成美 和田 有史
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.25, no.1, pp.7-25, 2018-03-01 (Released:2018-09-01)
参考文献数
41
被引用文献数
1

A new functional food-labeling system was implemented in 2015. Food products with new functional information are expected to increase along the increase of health awareness in Japan. However, it is difficult for ordinal consumers to understand each functional component of food. When descriptions on food include scientific information,people often misunderstand or excessively expect about a new function. This research investigated how understanding the information of foods was correlated with individual’s cognitive traits conducting a web-based survey using a fictional news report based on real research to two groups, ordinal consumers group and specific occupations group that supposed to have high recognition degree of new functional food-labeling system. We also used three cognitive indices, the cognitive reflection test, numeracy and graph literacy, to investigate the influence of cognitive traits on reading comprehension and interpretation. The results revealed that graph literacy was correlated with understanding and that the other two indices were correlated with psychological factors of interpretation though there was no group difference.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (2 users, 2 posts, 1 favorites)

世には読解力について様々なアプローチがあることを知らないが故か、大学教員という権威効果がゆえか、思考停止してホイホイと引っかかる小中高教員アカを見てると、惨憺たる気になる。 世には実に興味深くて貴重な論文だってある。 「"科学的"情報はいかに理解されるのか」 https://t.co/KzgVQmx126
【論文】井上他 (2018) “科学的”情報はどのように理解されるのか? ―食品の機能性理解と認知特性の個人差を視点とした分析/食品機能性についての情報理解の個人差には認知的熟慮性、ニュメラシー、グラフリテラシーといった認知特性が関与する。モデル比較による基礎的検討。 https://t.co/ltE898Gu4Y

収集済み URL リスト