著者
内田 晴久 吉田 加奈 菅 幹雄
出版者
一般社団法人 水素エネルギー協会
雑誌
水素エネルギーシステム (ISSN:13416995)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.29-34, 1998 (Released:2022-07-21)

As an example of estimating the environmental impact of hydrogen energy system, we calculated the emission of CO2 at hydrogen production and at transportation through gas pipelines. The emission was estimated using environmental I/O table. The CO2 emission depend strongly on the kind of primary energy. For the energy transportation, less emission was obtained in case of long distance transportation using tubes inadequate diameters than electric power transportation for the same amount of energy.
著者
緒方 理人 内田 晴久 原田 亮
出版者
公益社団法人 石油学会
雑誌
石油学会 年会・秋季大会講演要旨集 第49回石油・石油化学討論会(山形大会)
巻号頁・発行日
pp.155, 2019 (Released:2019-12-31)

現在、脱炭素社会に向け、再生可能エネルギーを起源とした水素エネルギーが期待されている。しかし、水素エネルギー社会を構築する上では、膨大なコストと時間が必要とされている。そこで、二酸化炭素を循環型炭素資源として位置づけ、メタネーションを通じた水素エネルギー利用の可能性を探ることとした。本発表では、メタネーションにおける触媒として、水素吸蔵材料であるLaNi5を用いて、水素を用いた二酸化炭素のメタネーションについて実験的検討を行った。
著者
岸田 俊二 内田 晴久 磯村 雅夫 佐山 和弘 山田 明 岡田 至崇 笠井 秀明 坂上 護 梶川 武信 内海 和明 高田 俊和 木村 英樹 江部 広治 首藤 直樹 加藤 芳秀 上松 敬禧 佐藤 理夫 小原 宏之 須田 不二夫 原 一広 和泉 茂一
出版者
公益社団法人 応用物理学会
雑誌
應用物理 (ISSN:03698009)
巻号頁・発行日
vol.79, no.8, pp.741-743, 2010-08-10
参考文献数
5

<p>温暖化と資源の枯渇を克服し,持続可能な社会を築くことが人類喫緊の課題である.持続可能な具体的社会像と,今後10〜20年に開発すべき技術群を描いた.自然エネルギーへの大胆な転換と画期的な省エネルギー技術の普及が必須で,特に,太陽光からの燃料の直接生産の実現がキーとなる.これらの産業技術は新たな経済発展のテコになると期待される.</p>
著者
吉川 政夫 有沢 孝治 川野辺 裕幸 内田 晴久
出版者
広島大学高等教育研究開発センター
雑誌
大学論集 (ISSN:03020142)
巻号頁・発行日
no.43, pp.337-351, 2012-03

The purpose of this study was to develop a structured class evaluation questionnaire to be completed by students at Tokai University. Two thousand and seven hundred students from sixty-two classes answered the new class-evaluation questionnaire. The data of the survey were collected and analyzed and the results of the analysis are as follows.In relation to the items "teaching content and teaching methods", five factors labeled "motivating students", "intelligible teaching", "the passion and concern of the teacher", "the critical goal of the course", and "the appropriate presentation of information", were extracted by factor analysis. Similarly, in the items for "outcomes from the teaching and learning process", one factor labeled "outcomes from the teaching and learning process" was extracted.The findings, which were revealed by multiple regression analysis, were as follows. For the items of "teaching content and teaching methods", the factor of "intelligible teaching", predominantly, and the factor "the passion of the teacher", secondly, contributed to the overall evaluation score. Also, the item "outcomes from the teaching and learning process", affected the overall evaluation score.There were significant differences in the mean scores between those who wrote their names on the questionnaire form and those who did not, in relation to several of the evaluation items. But, including the overall evaluation, significant differences in the mean scores between the two groups were not found in many of the evaluation items. Overall, differences were slightly smaller between those who wrote their names and those who did not.Based on findings outlined above, a structured questionnaire for class evaluation by students was developed.